Stena Line

Pioneren Skagen I

Færger | Ingen kommentarer

 Nu er det tid til endnu et historisk indlæg med fartøjsfakta og baggrundshistorie – og turen er nu kommet til vores anden færge, Skagen I. God læselyst!

Skibsfakta

Blev leveret i april 1914 fra Burmeister & Wain i København.

Ombygget og forlænget i 1936 af Finnboda skibsværft i Stockholm.

Oplysninger om skibet efter forlængelsen:

Længde: 71,1 m
Bredde: 10,7 m
Bruttotonnage: 1325 brt
Passagerer: 520
Kahytter: Ukendt

Blog_Heimdal_Brynhild

Heimdal 1914 og BRYNHILD nyombygget uden for Finnboda Værft i september 1936. Foto: Erik Holmberg, Sjöfartstidningens arkiv

Historie

Succesen med skibet Østersøen i vinteren 1962-1963 havde givet Sten A. Olssons Skagenlinjen blod på tanden. Man efterspurgte derfor svensk tonnage til udviklingen af trafikken. Et af de første skibe, som Skagenlinjen fandt frem til, var den gamle klassiker Brynhild, der på dette tidspunkt førte en temmelig trist tilværelse, idet hun lå på land efter det mislykkede forsøg med at etablere en rute mellem Sverige og Finland. Brynhild fik tildelt det nye navn Skagen I.

Skagen I var et skib med en ret interessant historie. Hun blev oprindeligt bygget som en damper i 1914 under navnet Heimdal, der sejlede mellem København og Rønne for Dampskibsselskabet af 1866 på Bornholm (66-selskabet). Det danske rederi var kendt for at bygge nogle højt teknologiske og moderne skibe, og Heimdal var bestemt ingen undtagelse. Danmark var en ø-nation, som på dette tidspunkt i vid udstrækning blev holdt sammen af ​​passagerskibe, som normalt stævnede ud fra København. Den danske hovedstad må i 1914 have været et sandt paradis for båd-entusiaster.

I slutningen af ​​1930’erne var det blevet tid for 66-selskabet til at forny tonnagen i trafikken til Bornholm, og Heimdal blev solgt i 1936 til rederiet AB Svea og fik nu navnet Brynhild. Det svenske rederi udvidede og moderniserede skibet med et – set ud fra tidspunktet – super moderne look. Det siger en helt del, idet denne gamle Bornholmerdamper faktisk blev et supplement til Svea-selskabets Finlandstrafik, hvor hun blev indsat i sommertrafikken på ruten Stockholm-Mariehamn-Åbo. Skibet var dog ikke modstandsdygtigt nok til at kunne modstå isen i vinterperioden.

Brynhild spillede en vigtig rolle under Anden Verdenskrig. Blandt andet transporterede hun de såkaldte finske børn til og fra Sverige som en del af den humanitære indsats ”Finlands Barn”. De finske børn var mindreårige, der på egen hånd skulle evakueres til plejefamilier i Sverige for at undslippe krigens rædsler. Senere i krigen blev Brynhild udlejet i en kort periode til rederiet AB Gotland som en erstatning for Hansa, der var blevet torpederet af Sovjetunionen. I en lang periode i løbet af krigsårene sejlede Brynhild desuden i Svea-selskabets svenske kystnære trafik, både nord og syd for Stockholm.

Efter krigen blev Brynhild i enkelte perioder genindsat i Finlandstrafikken, men hun var frem for alt en sommerbåd på den prestigefyldte rute fra Stockholm og ned til Borgholm samt Kalmar. Her kunne man undertiden spotte royale gæster på vej til eller fra Solliden på Öland. I 1956 blev den gamle damper anvendt til sommerkrydstogter mellem Stockholm og Leningrad, arrangeret af Reso og Nyman & Schultz.

Brynhild kunne nu så småt se hen imod slutningen af ​​sin aktive karriere. Rederiet AB Svea havde formået at sælge hende til et rederi, som i 1960 – under navnet Continental Line – åbnede op for trafik på ruten Falkenberg-Horsens. De havde endda planer om at bygge et bildæk på agterdækket, men dette blev aldrig realiseret. I Falkenberg blev Brynhild kendt som skibet, der “dansede en sommer”. Ruten havde ingen chance for at udkonkurrere Lion Ferrys trafik fra Halmstad eller Europafærgens rute fra Varberg.

Blog_Skagen1_regina

SKAGEN 1 på Kattegat sommeren 1963, foto: Valdemar Christensen. Regina Marviken, februar 1968.

I 1961 og 1962 forsøgte et andelsrederi i Gävle at anvende Brynhild på ruter fra henholdsvis Gävle og Öregrund til Finland, men succesen udeblev. Det var på dette tidspunkt i historien, at Skagenlinjen fandt frem til skibet og genopbyggede hende til at blive et egentlig ”shoppingskib”. Som sådan fungerede hun ganske godt og blev anvendt i 1963 i Skagen-trafikken fra Göteborg. Stena AB købte skibet i december 1963, og det blev således også anvendt i 1964 af Skagenlinjen.

Da Skagenlinjen fik mere moderne og bedre skibe, blev den nu 50 år gamle damper solgt videre, men begyndte underfundigt nok en ny karriere som kaserneskib efter en genopbygning på Lödöse værft, nu under navnet Regina.

I 1970 kæntrede skibet imidlertid ved Simpvarp uden for Oskarshamn og blev efterfølgende skrottet i danske Nakskov. En bemærkelsesværdig karriere havde nået sin endelige destination.

Læs mere om Stena Lines historie i indlæggene “Stena Line i vores hjerter“, “Stena Line 1962“,  “Østersøen” og “Stena Line 1963