Stena Line

Stena skriver kontrakt på fire nye RoPax-færger

Færger | 12 kommentarer

– Bliver verdens mest brændstofeffektive færger!

Stena har skrevet kontrakt, forudsat en godkendelse fra bestyrelsen i slutningen af april, på fire nye RoPax-færger med planlagt levering i 2019 og 2020 med muligheden for at bestille yderligere fire færger. Færgerne er optimerede for effektivitet og fleksibilitet og skal bygges på AVIC Shipyard i Kina. Det er planen, at de fire første færger skal anvendes på Stena Lines rutenetværk i Nordeuropa.

– Vi er meget tilfredse med, at Stena Line har underskrevet en kontrakt for fire færger med muligheden for yderligere fire. Igennem de sidste 2 år har vores ingeniører haft succes med at udvikle et design, som ikke bare er 50 procent større end de gennemsnitlige RoPax-færger i dag, men endnu vigtigere, de har også inkluderet de løsninger for at mindske udslip og øge effektiviteten, som er blevet udviklet af Stena Group gennem de seneste år. Disse fartøjer bliver de mest brændstofeffektive færger i verden og sætter en ny branchestandard, når det gælder præstation, udslip og omkostningseffektivitet, som giver Stena Line en stærk position de kommende årtier, siger Stena Lines VD Carl-Johan Hagman.

Færgerne får en kapacitet på mere end 3.000 længdemeter med et bildæk, som bygger på gennemfartsprincippet, og der bliver plads til cirka 1.000 passagerer med fuldt serviceudbud om bord. Hovedmaskinerne bliver ”Gas Ready” og er klar til at kunne konverteres til metanol eller LNG.

– Med denne investering bygger vi videre på vores RoPax-koncept med et mix af fragt og passagerer. Gennem standardisering sikrer vi en pålidelig transport, og gennem fleksibilitet kan vi give en endnu bedre support til vores kunder og bidrage til deres vækst, siger Carl-Johan Hagman.

– Vi forudser en fortsat vækst i efterspørgslen på færgetransport i Nordeuropa ligesom i andre dele af verden. Færgetransport spiller en afgørende rolle i dannelsen af fremtidens logistik- og infrastruktur, hvis vi vil skabe et bæredygtigt samfund. Søtransport er ikke bare den mest miljøeffektive måde at transportere gods på, det er også en infrastruktur, som giver en pålidelig og hurtig logistikløsning til meget lave omkostninger. Gennem denne investering ruster vi Stena Line til en fortsat vækst, siger Dan Sten Olsson, bestyrelsesformand i Stena Line.

Stena Line NB RoPax


  • Erling Jensen says:

    Hvad sker der i fremtiden for Grenå-Varberg?

    • christian says:

      Hej Erling,
      Det eneste der er sikkert for nuværende er, at der i fremtiden ikke sejles til Varberg. Indtil videre tyder mest på at ruten kommer til at hedde Grenaa-Halmstad, men intet er afgjort endnu.
      MVH Christian / Stena Line

  • Erik Kall says:

    Hvis jeg må have lov til at komme med et foreslag? En meget efterlængtet rute hvor en af disse nye færger skulle passe perfekt er Esbjerg-Harwich!!

    • Maja says:

      Hej Erik.
      Ja, det kunne være fint for os danskere! Men Stena Line har en rute til England fra Holland (hoek van Holland – Harwich), så det er faktisk ikke så langt at køre, hvis man gerne vil ha’ bilen med til England. Se her, hvis du er interesseret: http://www.stenaline.dk/til-resten-af-europa/England
      Ha’ en rigtig god weekend.
      Mvh. Maja /Stena Line

  • Exciting News 🙂 Maybe one day Stena Line will start a service from here in UK to your home in Scandinavia 🙂

    • Maja says:

      Hi David.
      Thank you for your comment. Yes, that would be nice, but in fact, we have a route from Harwich to Hook of Holland in the Netherlands which is only 665 km from the Danish border, so actually, it’s not too long a drive if you would like to bring your car from the UK to Denmark. If you’re interested, please check this out: http://www.stenaline.dk/til-resten-af-europa/England
      Have a great weekend!
      Best regards, Maja / Stena Line

  • Hvor kommer færgerne til at sejle altså ved godt at de skal sejle i Nordeuropa men for eksempel-
    Frederikshavn-Göteborg hvor fra og til skal de sejle

    • Maja says:

      Hej Mathias.
      Tak for din kommentar. Det er endnu ikke besluttet, hvilke ruter de nye færger skal sættes ind på, men det bliver på en rute i Nordeuropa.
      Ha’ en god weekend.
      Mvh. Maja / Stena Line

  • Irving Zobbe says:

    Way to go Stena.
    Men “holder” Saga (1981), Danica (1983) til at blive næsten 50 år.
    Naurica, Varberg-Grenaa, og Gdynia-færgerne bliver heller ikke yngre – for ikke at tale om de gamle DSB/Scandlines-færger.

    • Maja says:

      Hej Irving. Tak for din kommentar. Det er nogle gode solide færger vi har, men selvfølgelig holder de ikke evigt. Jeg kender desværre ikke planen for, hvornår de enkelte færger skal skiftes ud, men jeg er sikker på, at der bliver taget hånd om det i tide. Mvh. Maja / Stena Line

  • Hej. Kan du oplyse hvilket designfirma der skal konstruere disse færger..?

    • Maja says:

      Hej Claus.
      Tak for din interesse og din kommentar. Jeg har taget fat i min kollega for at finde et svar på dit spørgsmål, men jeg må indtil videre være dig svar skyldig. Jeg ved, at det er AVIC Shipyard i Kina, der bygger dem, og at vores ingeniører igennem de sidste to år har haft stor succes med at udvikle et design, som inkluderer de løsninger, Stena Group har udviklet for at mindske udslip og øge effektiviteten. Jeg vil gerne vende tilbage til dig, når jeg har yderligere oplysninger.
      Ha’ en rigtig god weekend.
      Mvh. maja / Stena Line