Toggle mobile menu
Toggle mobile menu
Stena Danica

Stena Danica – Danica III

Færger | 2 kommentarer

D. 24. juni 2015 var det 50 år siden, Stena Line-færgen Stena Danica begyndte at sejle i rutefart fra Göteborg til Frederikshavn i 1965. Her på bloggen fejrede vi vores populære fødselar ved at lægge historien om alle de fire fartøjer, som har sejlet under navnet Stena Danica, op. Her kan du læse om Stena Danica III, skrevet af…

Stena Danica

Stena Danica – Danica II

Færger | Ingen kommentarer

Den 24. juni 2015 var det 50 år siden, Stena Line-færgen Stena Danica begyndte at sejle i rutefart fra Göteborg til Frederikshavn i 1965. Her på bloggen fejrede vi vores populære fødselar ved at lægge historien om alle de fire fartøjer, som har sejlet under navnet Stena Danica, op. Her kan du læse om Stena Danica II, skrevet af…

Stena Danica

Stena Danica – Stena Danica I

Færger | 3 kommentarer

Den 24. juni 2015 var det nøjagtig 50 år siden, bilfærgen Stena Danica begyndte at sejle i rutefart fra Göteborg til Frederikshavn i 1965. Gennem tiderne har der været fire versioner af  Stena Danica. Her på bloggen fejrede vi vores populære 50-årige ved at lægge historien om alle de fire fartøjer op. Den første er historien om den allerførste…

Stena Line

Pioneren Skagen I

Færger | Ingen kommentarer

 Nu er det tid til endnu et historisk indlæg med fartøjsfakta og baggrundshistorie – og turen er nu kommet til vores anden færge, Skagen I. God læselyst! Skibsfakta Blev leveret i april 1914 fra Burmeister & Wain i København. Ombygget og forlænget i 1936 af Finnboda skibsværft i Stockholm. Oplysninger om skibet efter forlængelsen: Længde:…

Stena Line

Østersøen

Færger | 6 kommentarer

Som et led i vores serie om vores historie kommer der her et indlæg om vores første færge, Østersøen. God læselyst! Fakta om færgen Blev leveret i maj 1954 af Burmeister & Wain i København (nb 727) Skroget blev bygget ved AS Svendborg Værft, Svendborg (nb 67) Blev forlænget i 1960 hos Burmeister & Wain…

Stena Line

Konvertering til metanoldrift – tredje video fra Stena Line

Færger | Ingen kommentarer

Dette er den tredje af i alt fire film om Stena Lines metanolkonvertering af færgen Stena Germanica, som sejler på ruten mellem Göteborg og Kiel. I denne film hører vi Peter Holm, maskinchef på Stena Germanica, som beskriver den testproces, de har været igennem i forbindelse med konverteringen til metanoldrift. Björn Ullbro, direktør ved Wärtslilä-værftet fortæller om forbrændingsteknologien fo...

Stena Line

Ny film om Stena Lines metanolprojekt

Færger | 1 kommentar

Nu kommer den anden af i alt fire film om Stena Lines metanolkonvertering af færgen Stena Germanica, som sejler på ruten mellem Göteborg og Kiel. I denne film hører vi Per Stefenson, projektleder på Stena Teknik, fortælle om fordelene ved at bruge metanol, samt professor ved Chalmers Universitetet, Dinko Chakarov, som fortæller...

Stena Germanica

Halvvejs i Stena Germanicas metanolkonvertering

Færger | Ingen kommentarer

Nu er vi snart halvvejs i konverteringen af Stena Germanica, som fra slutningen af marts vil blive metanoldrevet. Stena Line bliver dermed de første i verden med en færge, som sejler på dette nye brændstof, som mindsker emissionen af partikler og svovl med 99% sammenlignet med tidligere anvendt brændstof. Den 240 meter lange Stena...

Stena Germanica til metanoldrift

Stena Germanica til metanoldrift

Færger | 1 kommentar

I skrivende stund er Stena Germanica netop ankommet til Remontowa-værftet i Gdansk for at blive bygget om til at kunne drives af det mere miljøvenlige brændstof metanol. Faktisk er hun den første færge i verden i sin størrelsesklasse, som skifter til metanoldrift. Vi har bedt søfartsentusiast og blogger Henrik Forsman om at skrive en rapport…

Blog-kategorier

Mest kommenterede indlæg