Toggle mobile menu
Toggle mobile menu
solnedgang ved skærgården

Top 5 rejsetrends denne sommer

2018-09-26 | Ombord | Ingen kommentarer

Skandinavien var en klar favorit denne sommer – mange af dem, der rejste med os, fortalte, at de holdt deres sommerferie i Norden. Andre rejsetendenser, vi observerede, omfattede en stigning inden for overnatning med selvhushold (hytteferie), brug af ​​mobiltelefonen som rejseguide og et ønske om at få bots til at levere skræddersyede rejseoplysninger. Hvert år…

Sol på dæk om bord på Stena Line

10 gode grunde til at tage færgen

2018-04-04 | Færger | Ingen kommentarer

Vores passagerer har forskellige grunde til at rejse med færgen. Vi har fundet 10 gode grunde til, at du måske også har lyst til at tage færgen i stedet for flyet, næste gang du skal på ferie. Læs listen her! 1. Medbring al den baggage, du har lyst til Dette er en favorit. Har du…

Stena Finlandica

Stena Finlandica: Fra ’The Ship of Hope’ til ’Galapagos Legend’

2018-04-03 | Færger | Ingen kommentarer

Hun startede sin karriere i 60’erne som et passagerskib i Nordsøen, chartret til os på Skagenlinjen og derefter omdannet til et hospitalsskib – en forgænger til vores nuværende partner, Mercy Ships – som behandlede civile patienter under Vietnamkrigen. Det var der, hun kom til at hedde the Ship of Hope (Håbets Skib)...

Stena Gothica

Stena Gothica: En Stena Line-veteran

2018-03-16 | Færger | 6 kommentarer

I vintermånederne kommer flere af vores skibe i tørdok til deres årlige inspektion og renovering. En af disse var Stena Danica. Mens hun blev forkælet på værftet, holdt Stena Gothica sammen med Stena Jutlandica og M/V Gute skansen på ruten Frederikshavn-Göteborg. Men hvem er denne trofaste gamle dame? Vores historie-eksperter Rickard Sahlsten o...

Stena Line

Lad ikke væske tippe båden

2018-02-28 | Hvordan fungerer det? | Ingen kommentarer

Tænk på et stort skib lastet med en flydende olie, for eksempel (som det ofte er tilfældet). I en enkelt stor tank har væske tendens til at bevæge sig meget, når skibet møder bølger. Dette skyldes, at væsken har en masse plads til at bevæge sig på. Som du kan forestille dig, er dette ret…

Stena Line

Ballast og balance: Hvordan fungerer det?

2018-02-09 | Hvordan fungerer det? | Ingen kommentarer

Har du nogensinde tænkt over, hvor ordet ballast stammer fra? Det kommer fra det gamle nordiske ord “barlast”, hvilket betyder uden (“bar”) last. Og der er en grund til det … Når et skib er fuldt lastet (som f.eks. en færge med hundrede biler og lastbiler), sænker belastningens vægt skroget i vande...

Stena Line

Hvordan vejer man et skib?

2018-01-25 | Hvordan fungerer det? | Ingen kommentarer

Hvis du så den første episode i vores serie, hvor vi talte om opdrift, kan du måske huske, at vægten af ​​det vand, et skib fortrænger, er lig med selve skibets vægt. Dette er kendt som Archimedes-princippet. Men hvordan bestemmer man vægten af ​​det vand? Skibsbyggere har løst vandvejningsproblemet ved at male forskydningsmærker på hver…

Stena Line Terminal

Fra fræk udfordrer til etableret rederi

2018-01-16 | Færger | Ingen kommentarer

1972 er et meget begivenhedsrigt år, hvor Stena går fra at være en opstartsvirksomhed til at være et af ​​Göteborgs mest etablerede rederier. Den nye, elegante terminalbygning på den sydlige bred af Göta-elven markerer starten på en ny æra i Göteborg. Det var efterhånden lang tid siden den traditionelle havnevirksomhed havde forladt sydside...

Stena Line

Hvilken betydning har tyngdepunktet?

2018-01-10 | Hvordan fungerer det? | Ingen kommentarer

Hvad kongen ikke vidste… Da den svenske konge Gustav II Adolf bestilte det kongelige krigsskib Wasa, vidste han tydeligvis intet om, hvor vigtigt det er at kende tyngdepunktet. Han beordrede, at der skulle bygges et ekstra kanondæk – og Wasa kæntrede få øjeblikke efter, at starten var gået for hendes jomfrurejse i 16...

Stena Olympica

Stena Olympica

2018-01-04 | Færger | 3 kommentarer

Stena Olympica blev bygget i Jugoslavien og leveret samme år som OL i München i 1972. Designet og indretningen var klart inspireret af det årti, hun blev leveret i, samt af hendes skandinaviske baggrund. Læs mere om hendes 40 år lange historie nedenfor. Fakta: Leveret i juni 1972 fra Titovo Brodogradiliste i Kraljevica i det tidligere…

Blog-kategorier

Mest kommenterede indlæg