Liseberg

Sommertur til Liseberg

Sverige | Ingen kommentarer

Forlystelser, hygge og tid med familien. En tur i Liseberg er et hit for både store og små og kombineres turen med en færgetur og en overnatning, er det noget nær opskriften på en perfekt weekend for vores familie. Læs her om en dejlig familietur til Liseberg.

Tidligt op om morgenen, ud og sejle med færge…

Turen startede i Aalborg tidligt om morgenen, hvor drengene på hhv. 8 og 5 år blev pakket i bilen sammen med en lille smule bagage. Efter en køretur til Frederikshavn og parkering af bilen gik vi om bord på færgen Stena Jutlandica, som sejlede mod Göteborg kl. 8. Overfarten startede med morgenbuffet i Restaurant Taste. Vi nød alle den gode buffet – og drengene sluttede det store morgenmåltid af med en soft ice – ja, ja, det er vel ferie!

Morgenbuffeten i Restaurant Taste om bord falder i børnenes smag 🙂

Efter maden gik vi ned og fandt en plads ved et bord i caféen ved siden af legerummet og spillemaskinerne. Drengene fandt nogle andre børn at lege med, og vi så dem stort set ikke på resten af overfarten. Vi kiggede lidt i butikken om bord og nød også solskinnet fra dækket – det var en smuk junidag, perfekt til en sejltur!

Smuk dag til en tur over Kattegat med Stena Jutlandica

Pride-pyntet Göteborg

Vi ankom planmæssigt til Göteborg kl. 11.30, gik over til sporvognen og kørte ind mod byen. Vi stod af ved stationen Valand og gik resten af vejen gennem byen op til vores hotel, Scandic Opalen, som ligger ca. 10 minutters gang på børneben fra Liseberg. Byen var flot pyntet i alle regnbuens farver op til Pride, og vi nød den korte gåtur i solskinnet op til hotellet.

Vi tjekkede ind og gik op på værelset og satte vores ting og tog en hurtig hjemmebragt snack, inden vi gik over til turens hovedformål: Forlystelsesparken Liseberg.

Gåtur gennem smukke Göteborg

Liseberg: Kaniner, rutsjebaner og sjov

Jeg elsker rutsjebaner. Jeg er helt vild med fart og bliver ligesom et barn igen, når jeg står og venter på at komme op og prøve en forlystelse. Så forventningen var stor til parken. Det var et stykke tid siden, vi havde været der sidst, og der er kommet flere nye forlystelser til – sæsonens nyhed er attraktionen Loke, som er en roterende gondol, hvor man bliver svinget frem og tilbage samtidig med, at man bliver drejet rundt.

Vi startede dog i den lidt mere rolige ende nede i børneområdet ved Kaninlandet. Her findes der mange attraktioner for de mindste, og drengene skulle lige ’varme’ op med nogle af de lidt mere rolige forlystelser, inden det gik løs, for modsat deres mor er de ikke de helt store rutsjebane-fans – i hvert fald ikke, før de lige har set det hele lidt an.

Søde og sjove Liseberg-kaniner

Det blev til mange sjove ture men hele familien, inden vi skulle ha’ en lille pause, hvor drengene efter kort tids plagen fik os overtalt til at de skulle ha’ Candy Floss.

Candy Floss skal der til…

Spøgelseshus og Lisebergbanen er favoritterne

En af favoritterne hos den store dreng på 8 år (næsten 9, for det var jo et krav, at man skulle være 9 år!) var spøgelseshuset Spökhotellet Gasten. Her var det far og søn, som var inde, og selvom det var lidt skræmmende, var det virkelig fedt og sjovt – og han havde travlt med at fortælle om nogle voksne mænd, som virkelig var bange derinde.

Spøgelseshotellet ‘Gasten’ – skræmmende skønt

Hele familiens favorit var klassikeren rutsjebanen Lisebergbanen. Den skulle prøves flere gange, og heldigvis var køen hertil ikke alt for lang, så det var helt perfekt.

Mens vi venter på Lisebergbanen

Ingen af drengene havde mod på Helix, men moderen fik heldigvis lov til at tage en tur alene – og den er så fed! Kan slet ikke vente til 2018, hvor rutsjebanen Valkyria skal være færdig – den ser for vild ud, med et vertikalt drop på 50 meter! Jeg håber, at drengene har fået lidt mere mod på de store rutsjebaner, næste gang, vi skal af sted.

Helix i aktion!

Aftenstemning fra Lisebergshjulet

Efter en god og lang dag i Liseberg var vi alle trætte, og aftenen blev afsluttet med en tur i pariserhjulet Lisebergshjulet, hvorfra der er udsigt over hele byen. Der var trukket lidt mørke skyer op efter en ellers solfyldt dag, men udsigten over byen og forlystelsesparken var stadig i top.

Udsigt over hele forlystelsesparken fra Lisebergshjulet

Herefter gik turen hjem til hotellet, hvor vi hyggede med tv, slik og en øl til de voksne, inden vi gik til ro i familieværelset.

Regnbue over liseberg

Morgenmad, shopping og cafébesøg

Vi sov alle dejligt længe næste dag, vi havde åbenbart kørt drengene tilpas trætte, så klokken var næsten 9, da vi vågnede. Vi begav os straks ned til morgenmadsbuffeten på hotellet, hvor vi fik lækker morgenmad.

Hotelværelseshygge på Hotel Scandic Opalen, tæt på Liseberg

Efter maden pakkede vi sammen og begav os ud i byen. Dagen bød på lidt shopping til en favorabel kurs i shoppingcentret Nordstan samt i gågaden og et cafébesøg. Vejret var desværre ikke rigtig med os, men man kan jo ikke være lige heldig hver gang.

Færgeoverfart og hjemme igen

Kl. 16 tog vi færgen hjemad. Drengene løb omkring og kiggede på spillemaskiner og legede i legerummet mens vi slappede af og læste lidt, samt shoppede lidt slik i butikken om bord. Vi spiste mad fra caféen til aften, og det var fint.

Sjov ved spillemaskinerne om bord

Vi ankom planmæssigt til Frederikshavn efter en skøn tur – drengene plager allerede om snart at komme af sted igen 🙂

5 tips til din tur til Göteborg og Liseberg:

1. Book måltider på færgen hjemmefra – man får altid min. 10% rabat, hvis man booker på forhånd og sikrer sig samtidig en plads i restauranten, så det kan helt klart godt betale sig.
  2. Download app’en ToGo Västtrafik. Her kan du se rutekort og tidsplaner for sporvogne og anden offentlig trafik i Göteborg og omegn og købe billetter online – det er både let og smart!
  3. Book hotel og overfart samtidig med Stena Line– så sparer du ca. 20% på færgeoverfarten
  4. Køb entrébilletter samt turpas til Liseberg sammen med din færgebillet – du får rabat og du sparer tid!
  5. Tag om muligt til Liseberg uden for højsæson og weekender – så er der ikke så mange mennesker, og du slipper for de lange køer.