Sommerferie i Norden

Hvordan rejser vi i 2017 – Trends og forudsigelser

Sverige | Ingen kommentarer

Valget af rejsemål viser, hvem vi er, og vi er meget villige til at dele vores rejseoplevelser på de sociale medier. Vi vil gerne skille os ud og være anderledes, både når det angår rejsemål og hvad vi foretager os på ferien. Online booking og apps spiller allerede en stor rolle både før og under vores rejse, men hvordan ser rejsetendenserne ud for 2017? Vi har bedt Kajsa Beausang, som er chefredaktør for det svenske rejsemagasin RES, om at afsløre sine forudsigelser for os.

 

Kajsa Beausang, chefredaktør på det svenske rejsemagasin RES taler om rejsetendenser på den svenske tv-kanal TV4.

 

 

Rejser afspejler din livsstil

Vi rejser som individer og sætter pris på den personlige frihed på vores rejser. Valget af rejse og rejsemål viser, hvem vi er, og hvem vi ønsker at være – ligesom måden, vi klæder os på, og måden, vi indretter vores bolig, er rejser blevet en slags indikator for status og identitet. Vi vælger rejsemål ud fra det, vi godt kan lide, interesser og hobbier, som fx rundture med temaer, maratonrejser, aktive ferier m.m. Vi retter i større grad fokus mod fx at bo på et helt særligt og enestående hotel, noget, som vi også ynder at vise på de sociale medier. Antallet af dage, vi rejser, varierer også mere og mere, den traditionelle ferie på en uge er ikke længere så populær, nu rejser vi oftere, men tager flere kortere ferier i stedet.

 

Aktive ferier med fx kanosejlads, MTB, rafting eller andet, hvor du kommer tæt på både naturen og dine rejsekammerater, er også et hit.

 

 

Rejsemål med ægthed og autencitet

Selvom et stort antal rejsende stadig drager mod klassiske feriemål, ser vi nye rejsetendenser. En generel trend er, at vi rejser til andre byer. Vi vil hellere udforske den anden største by i det land, vi rejser til, frem for hovedstaden. Vi vil gerne se noget nyt, men vi leder også efter ægthed og det autentiske. Vi søger efter at komme væk fra det turistprægede og finde ind til kvarterer, hvor det ‘ægte liv’ foregår.

 

Bydelen Haga i Göteborg byder velkommen med caféer, små butikker og fika-fristelser. Fotografi: Beatrice Törnros / Göteborg & Co

 

 

Social inspiration og postkort

Vi bruger digitale medier, apps og sociale medier mere og mere. Facebook og andre sociale medier er de nye postkort, og vi skal ikke underkende den nydelse, det giver at prale en lille smule. Sociale medier er også en rigtig vigtig kilde til inspiration, når vi vælger rejsemål – vi elsker at rejse til destinationer, som vi har set, at venner og bekendte, som vi beundrer, har besøgt. Flere og flere rejser og overnatninger books via mobile enheder og vi burger i større og større udstrækning apps og digitale medier, når vi er på vores destination. Vi downloader offline kort og bruger apps med byguider mere og mere.

 

 

Faktisk har jeg selv oplevet nogle af disse trends på egen hånd. I sommer rejse jeg med familien til Trysil på aktiv ferie. Det var en kort ferie på fire dage, men vi brugte den på noget af det, der interesserer os – nemlig at være aktive i naturen. Og vores oplevelser blev i den grad delt på især Facebook, hvor venner og familie kan følge med i vores ferieoplevelser. Derudover er det skønt lige at kunne konsultere Trip Advisor, hvis man har brug for at finde en børnevenlig restaurant i området eller hurtigt spørge venner på Facebook, om de har gode fif til oplevelser.

Og det bliver snart endnu mere tilgængeligt at søge information online, når du er på ferie, i hvert fald inden for Europa, da EU tilsyneladende bliver roamingfrit i 2017! Det skal nok hjælpe tendensen endnu mere på vej.

Vi vil gøre vores bedste med at imødekomme trenden med at de sociale medier er vigtige inspirationskilder for rejseinspiration ved at skrive blogs og linke til gode oplevelser på vores sociale kanaler i løbet af året. Og du er altid velkommen til at lade os vide, hvad du har lyst til at læse om! Så skriv gerne en kommentar nedenunder.

Rigtig god rejselyst i hele 2017!