Når et skib sejler på et oprørt hav, har det en tendens til at rulle fra side til side. Og det kan forårsage ubehag for folk om bord – det kan med andre ord gøre dem søsyge, hvilket slet ikke er sjovt. Men der er en løsning … Løsningen kaldes “stabilisatorer”, og alle vores færger…
I Stena Lines historie har vi ombygget flere færger for at øge deres kapacitet. Sidste gang vi gjorde det, var i 2007, da Britannica og Hollandica, på Hoek van Holland-Harwich-ruten, blev udvidede med hele 50 meter ved at skære dem over på midten. Vi omdøbte dem til Germanica og Scandinavica og flyttede dem til Göteborg-Kiel-ruten….
Hvad er forskellen mellem en propel på et skib og på et fly? Måske er forskellen mindre, end du tror! Propellen er selvfølgelig det, der flytter et skib fremad eller tilbage i vandet. Og princippet er det samme, som når et fly flyver i luften. Luftfartøjsvinger er buede for at skabe en forskel i lufthastigheden langs…
Tænk på et stort skib lastet med en flydende olie, for eksempel (som det ofte er tilfældet). I en enkelt stor tank har væske tendens til at bevæge sig meget, når skibet møder bølger. Dette skyldes, at væsken har en masse plads til at bevæge sig på. Som du kan forestille dig, er dette ret…
Har du nogensinde tænkt over, hvor ordet ballast stammer fra? Det kommer fra det gamle nordiske ord “barlast”, hvilket betyder uden (“bar”) last. Og der er en grund til det … Når et skib er fuldt lastet (som f.eks. en færge med hundrede biler og lastbiler), sænker belastningens vægt skroget i vande...
Hvis du så den første episode i vores serie, hvor vi talte om opdrift, kan du måske huske, at vægten af det vand, et skib fortrænger, er lig med selve skibets vægt. Dette er kendt som Archimedes-princippet. Men hvordan bestemmer man vægten af det vand? Skibsbyggere har løst vandvejningsproblemet ved at male forskydningsmærker på hver…
Hvad kongen ikke vidste… Da den svenske konge Gustav II Adolf bestilte det kongelige krigsskib Wasa, vidste han tydeligvis intet om, hvor vigtigt det er at kende tyngdepunktet. Han beordrede, at der skulle bygges et ekstra kanondæk – og Wasa kæntrede få øjeblikke efter, at starten var gået for hendes jomfrurejse i 16...
Den mystiske sag om det forsvundne vand… Ingen kran i hele verden er stærk nok til at løfte et 20.000 ton tungt fartøj op i luften. Ikke desto mindre skal en færge alligevel nogle gange have dens undervandsliggende skrog malet, vedligeholdt og repareret. Og det kan ikke rigtig lade sig gøre i vandet. Så hvad…
Du har sikkert set den pæreformede bule, som stikker frem fra skibets bov. Vores færger har alle sammen en. Men hvad er det egentlig for noget, og hvad gør den godt for? Det hedder en bulb, og det er en smart opfindelse, som hjælper med at mindske skibets modstand, mens det sejler gennem vandet. Resultatet…
Vi introducerer nu “Hvordan fungerer det?” med Sigurd og Lillie Marlén Har du nogensinde undret dig over, hvorfor nogle ting flyder og andre synker til bunds? Sigurd, vores vært om bord på Stena Danica og co-host på vores nye video-serie ”Hvordan fungerer det?”, har også undret sig. Og det gjorde en græsk matematiker ved navn…