Stena Danica

Verdens smukkeste færge – Stena Danica 1969

Færger | Ingen kommentarer

Mange hævder, at Stena Danica er den smukkeste færge, der er blevet bygget. Hun havde slanke linjer som et passagerskib og havde alligevel den højde og volumen, der var typisk for datidens færger.

Interiøret i Stena Danica skulle tiltrække et ungt og kræsent publikum, især dem, hvis opmærksomhed var blevet fanget af Poseidon flere år tidligere. Men også erhvervschauffører og sommerferiegæsterne ville få en oplevelse af eksklusivitet og en ægte cruisefølelse. De dominerende elementer i interiøret var præget af lyse farver, store vinduesflader og smagfulde beplantninger. Skuden var foret med TILA plastlaminatplader, og der var ingen brændbare materialer i indretningen med henblik på den fremtidige sikkerhed. Et af forbillederne var det eksklusive krydstogtskib Kungsholm, som tre år tidligere blev leveret til Svenske Amerika-ruten.

1-stena-danica-20160412
Restauranten “Danska Liljan” i salonen længst fremme blev opdelt i to små og et stort rum med plads til i alt 310 gæster. Restauranten tilbød grillmenuer og buffet med dans. Typisk for denne periode var de hvide plasticstole i et dansk design, der kunne dreje rundt. Rød og grøn var derudover de dominerende farver, hvilket blev matchet af en del messing.

Cafeteriet Lodbrok, agter for den centrale entréhall, havde selvbetjeningsdisk og plads til 248 mennesker. Et dæk højere oppe, på promenadedækket, fandt man baren Trubaduren med plads til 220 gæster. Her var der også blevet plads til et casino i en særlig sektion samt et dansegulv med avanceret belysning, stor morgenmadsbar og orkesterpodie. Rustrød og lilla med et strejf af grønt var de dominerende farver. Salonen tilbød en storslået udsigt takket være store vinduer og satte i lang tid barren for, hvordan en bar på færgen skulle se ud. Umiddelbart agter for baren fandt man konferencerummet Kajutan med plads til 8 personer og derefter et indkøbscenter på tværs af ​​dækket med kiosker og små butikker, hvor der kunne købes gaver og parfume.

Agter herom lå snackbaren Kal og Ada med plads til 158 gæster, og mellem disse to forbundne saloner langs siderne lå pubben Røde Orm med plads til 105 gæster. Længst agter ude på bagbordssiden havde man en teenagerlounge til 35 personer med dansegulv.

4541-stena-danica-inredning-20160412
Hele 1.150 passagerer blev tilbudt siddepladser. Derudover tilbød man 120 senge.

Stena Danica fik aldrig et søsterskib. Den tekniske udvikling skred frem med hastige skridt, og da den næste generation af færgerne blev leveret til Stena Line i årene 1973-1974, var man begyndt at bygge skibe med et ekstra dæk til personbilerne. Stena Danica blev solgt i 1974 til British Columbia Ferries og sejlede her under navnet Queen Of Surrey langs ​​Canadas vestkyst. I 1979 blev indretningen ændret, således at antallet af hytter blev udvidet. I den næste sæson blev navnet ændret til Queen of The North. Færgen grundstødte og sank i 2006.

545641-stena-danica-inredning-20160412

Skibsfakta

Leveret i april 1967 fra A.G. Weser Seebeck, Bremerhaven.

Længde: 125,08 m
Bredde: 18,8 m
Bruttotonnage: 5537 GT
Passagerer: 1530
Kahytter: 120
Lastbiler: 26
Personbiler: 250

En stor tak til Anders Bergenek og Rickard Sahlsten, som står bag dette historiske indlæg. Forfatterne har skrevet bogen “Stena Line – historien om et rederi“. De har begge en stor interesse for historien og er aktive i Klubb Maritim Göteborg, som er en interesseorganisation for alle,  som er interesserede i søfart, fartøjshistorie og livet om bord. Hold øje med næste indlæg fra Anders og Rickard her på bloggen og på vores sociale kanaler.

Interesseret i mere af denne slags? Læs flere historiske indlæg om Stena Lines færger.

 

Maja Petersen

Maja arbejder med digitalt indhold og sociale medier for Stena Line i Danmark. Her på rejsebloggen vil hun skrive om vores destinationer og rejseforslag og lægge historier op om Stena Lines færger og historie. Du er altid velkommen til at kommentere og stille spørgsmål!

Skriv en kommentar

Din email-adresse vil ikke være synlig

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.