Stena Gothica

Stena Gothica: En Stena Line-veteran

Færger | 6 kommentarer

I vintermånederne kommer flere af vores skibe i tørdok til deres årlige inspektion og renovering. En af disse var Stena Danica. Mens hun blev forkælet på værftet, holdt Stena Gothica sammen med Stena Jutlandica og M/V Gute skansen på ruten Frederikshavn-Göteborg. Men hvem er denne trofaste gamle dame? Vores historie-eksperter Rickard Sahlsten og Anders Bergenek afslører Stena Gothicas historie.

Stena Gothica kom til verden i 1982 på et værft i Italien. Den græske ejer gav hende navnet Lucky Rider, og hun skulle tjene som en af de tidlige Ropax-færger. På denne tid havde fragtfærger ofte kun plads til 36 passagerer, men Lucky Rider havde kapacitet til 1350 meter bilbaner (ca. 80 lastbiler) og 80 passagerer. Den høje kapacitet gjorde denne færge og hendes søsterfartøj meget efterspurgt på chartermarkedet.

I hendes allerførste år blev Lucky Rider chartret i Sverige. Rederi AB Nordö satte hende i trafik på deres nye Malmö-Travemünde-rute sammen med Svealand af Malmö, et skib, som ville en lang og vellykket karriere hos Stena som Stena Seatrader. Den græske ejers forretning blev hurtigt opløst, og Lucky Rider blev købt af Stena.

Efter en tiltrængt renovering blev hun omdøbt til Stena Driver og begyndte at operere på Göteborg-Travemünde-ruten. Det følgende år blev hun dog solgt til British Sealink og blev navngivet Seafreight Highway og sat i trafik mellem Dover og Dunkerque og Dover og Brügge. Efter nogle år blev hun solgt til et bulgarsk rederi, hvor hun havde en anonym eksistens i Middelhavet og Sortehavet. I 1990 blev hun købt af svenske interessenter og navngivet Nordic Hunter.

 

NORDIC HUNTER i 1990

 

I 1991 overtog DSB skibet, døbte hende Ask, renoverede hende og brugte hende som passagerfærge. Hun havde nu passagerkapacitet til 548 passagerer og en stor sidedør i boven. Tidligere var al lastning og losning foregået via agterporten. Hun fortsatte derefter i dansk indenrigstrafik mellem Aarhus og Kalundborg. I 1993 fik Ask en meget nødvendig opdatering i form af nyt maskineri.

I 1999 begyndte Ask en opgave på Østersøen. Færgen sejlede fra danske, tyske og svenske havne til byerne Liepaja og Ventspils. To år senere blev hun forlænget med ca. 20 meter. I 2002 var Ask tilbage på Nordö på Malmö-Travemünde-ruten. Det følgende år brugte Stena Line hende til datterselskabet Scandlines på ruten Trelleborg – Travemünde. Så var hun i en årrække i trafik fra Sverige og Tyskland til baltiske havne.

I 2015, da veteranen Stena Scanrail på Frederikshavn-Göteborg-ruten havde levet sit fulde liv efter 25.797 ture i trafik for Stena Line, søgte virksomheden en passende erstatning. De valgte Ask, nu en Stena-veteran, som derefter modtog det svenske flag og det nye navn Stena Gothica. Hun blev introduceret som en fragtfærge på Frederikshavn-Göteborg-ruten. Det fleksible fartøj har siden været ansat på nogle andre Stena Line-ruter, men hendes “hjem” anses for at være i Göteborg.

Som sædvanlig vil vi gerne takke Rickard og Anders for deres detaljerede historiske indsigter. Rickard er formand for Klubb Maritim, og er også ansvarlig for vores arkiver.


  • Erling Ethelberg Jensen says:

    Ikke et ord om Urd,så vidt jeg ved er den også Stena Færge?

  • Mark Hansen says:

    Fin historie.????????????

  • Torbjørn says:

    Hej Hej

    hvem skal man kontakte for at få fat i rette tegninger af Stena danica el Stena Jutlandica

    mit projekt er at lave en model i scala 1:50

    har lavet en midlertidigt model men mangler mange mål på forskellige højde ,dæk laængde

    Bjørn

    • Maja says:

      Hej Bjørn. Spændende projekt! Jeg har desværre ikke selv adgang til tegninger, men jeg skal prøve at finde frem til et svar til dig, jeg vender tilbage, når jeg ved mere!
      Mvh. Maja / Stena Line.