Stena Germanica

Stena Germanica

Færger | Ingen kommentarer

 

Historie

Stena Germanica havde et fantastisk og unikt design. Udstødningsrørene blev placeret i agtermasten, som på denne måde blev skorstenen. Hældningen på overbygningen og masterne var et vovet og moderne design, og det gav en fornemmelse af de ekstraordinære hastighedsressourcer, som færgen besad. Dækhuset var langt og højt. Det føltes næsten som et krydstogtskib. Rederiets tekniske direktør Helge Olofsson havde udført et godt stykke arbejde med at designe den nye færge.

 

På det øverste bildæks sider var der kahytter. Dødvægtstonnagen var ikke så stor, og derfor kunne man ikke laste så mange tunge lastbiler.

Hvis det udvendige var smukt, var indretningen blot endnu bedre. Det kunne næsten heller ikke være anderledes, når den berømte indretningsarkitekt Robert Tillberg var ansvarlig for opgaven! Færgen blev bygget med eksklusive træskotter, og møblerne var af et elegant design. Farvesammensætningen var beundringsværdig og forenede modernitet og et traditionelt fartøjsdesign.

Stena Germanica blev ombygget i 1968 og fik da en sovesal på et af agterdækkene. Sengekapaciteten øgedes således til hele 609 pladser.

Færgen blev derefter på Kiel-ruten frem til 1973, hvor hun blev erstattet af en større tonnage. Hun var derefter i en periode på rederiets rute mellem Stockholm og Mariehamn, hvor hun passede perfekt ind i Stockholms bybillede, da den store færge havde fortøjningsplads ved Stadsgården nær Slussen.

I en periode derefter fungerede Stena Germanica som en slags reservefærge på Stena Lines ruter i Göteborg. Hun blev imidlertid også lejet ud til opgaver i Middelhavet og Det Irske Hav. I en periode fungerede færgen som transportfartøj til olieplatformene i Nordsøen.

I 1979 blev Stena Germanica solgt til Corsica Ferries, og hun blev omdøbt A. Regina. Tre år senere stødte hun på grund uden for Mona Island i Vestindien i forbindelse med en tur for Dominican Ferries. Færgen stod ikke til at redde og måtte derfor skrottes.

 

 

Skibsfakta

Leveret i april 1967 af AS Langesunds Mek. Verksted, Langesund.

Længde: 110,8 m
Bredde: 18,0 m
Bruttotonnage: 5072 brt
Passagerer: 1301 stk.
Antal kahytter: 384 + 150 hvilestole
Lastbiler: 15 stk.
Personbiler: 200 stk.

En stor tak til Anders Bergenek og Rickard Sahlsten dette historiske indlæg. Hold øje med næste indlæg fra Anders og Rickard her på bloggen og på vores sociale kanaler.

Interesseret i mere af denne slags? Læs flere historiske indlæg om Stena Lines færger.

Maja Petersen

Maja arbejder med digitalt indhold og sociale medier for Stena Line i Danmark. Her på rejsebloggen vil hun skrive om vores destinationer og rejseforslag og lægge historier op om Stena Lines færger og historie. Du er altid velkommen til at kommentere og stille spørgsmål!

Skriv en kommentar

Din email-adresse vil ikke være synlig

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.