Stena Baltica

Lille Stena Baltica

Færger | Ingen kommentarer

Stena Baltica var den første færge, som Stena bestilte. Det kunne mærkes. Hendes sødygtighed var ikke den bedste. Imidlertid blev hun luksuriøst indrettet, og der var både café, restaurant og cocktailbar, som gjorde turen meget behagelig for passagererne, så længe der ikke var nogen vind. I løbet af hendes 40-årige karriere tjente hun både i svensk, britisk og italiensk farvand.

Historie

Stena Baltica var den første færge, som Stena bestilte. Det var ret indlysende, at dette var et nyt aktivitetsområde for rederiet. Da skibet blev leveret, var det en alt for lille færge, til at den kunne bruges effektivt. Ideen måtte have været at bygge en passagerfærge, der også kunne transportere biler, eventuelt busser. Stena Balticas dødvægt kunne imidlertid ikke klare fuld last med tunge lastbiler.

Færgen var både lille og gik på grund. Det gav den en meget dårlig sødygtighed, og hun bevægede sig voldsomt, selv under moderate forhold. Passagerindretningen var dog ganske behagelig. Skuden var beklædt med valnød eller kalket eg. Flere saloner havde tæppebelagte gulve. Der var endvidere både et cafeteria, en lille restaurant og en stilfuld cocktailbar. Som passager kunne man nyde tiden ombord, blot det ikke blæste.

Stena Baltica anses for at have været planlagt til ruten Nakskov-Kiel. Leveringen blev forsinket, og i 1966 var det ikke længere rentabelt at indsætte hende i den sydlige Østersø. I stedet begyndte færgen sin karriere ved at erstatte Stena Danica på Frederikhavnsruten under den årlige gennemgang. Derefter oplyste Svensk Sjöfartstidning, at hun skulle indsættes mellem Göteborg og Skagen.

Tingene gik dog noget anderledes. I foråret kæntrede Lion Ferrys fartøj Varberg i flydedokken på Falkenberg skibsværft. Rederiet havde derfor et desperat behov for en erstatning i sommerperioden og lejede Stena Baltica, som d. 18. maj blev indsat på ruterne Halmstad-Grenå og Halmstad-København. Lejeperioden varede frem til september.

Derefter indgik Stena Baltica som et supplement til Stena Danica på Stenas Frederikshavnsrute. Hun fik i foråret 1967 et kort lejemål på ruten Malmø-København, som var ved at blive afviklet. I maj samme år gik hun ind som “The Londoner” på ruten Tilbury-Calais. Dette blev i efteråret efterfulgt af en måneds lejemål for Viking Line på Kapellskär-Mariehamn-Nådendal. En rute, som dog viste sig at være for lang til den lille færge, der allerede i oktober vendte tilbage til Gøteborg. Hen mod slutningen af vinteren 1968 var færgen udstationeret i Gøteborg, og indtil sommersæsonen gik hun ind som den anden færge på Frederikshavnsruten. Stena Baltica blev tilbage på Kattegat i omkring 20 måneder.

Dette var en meget mindre færge end Stena Danica (I). Hun blev endda endnu mere underlegen med leveringen af den store Stena Danica (II), som blev leveret i foråret 1969.

I efteråret 1969 lykkedes det Stena at sælge Stena Baltica til Skotland til trafik mellem fastlandet og øerne i Skotland på vestkysten. Denne trafik forløb over vanskelige farvande. Caledonian MacBrayne ombyggede Caledonia, som færgen efterfølgende blev kaldt, så den kunne forbedre stabiliteten. Hun forblev i skotsk trafik i hele 17 år til, til og med sæsonen 1987.

I den sidste del af karrieren sejlede færgen som italienske Heidi fra 1989 i rutefarten mellem Napoli, Capri og Ischia. Hvor længe hun var i aktiv tjeneste på denne rute, er ikke klart, men omkring 15 år er et godt gæt. Det er dog dokumenteret, at der var en Heidi, der sank ved kajen tilbage i 2005 efter at have været inaktiv i et par år. Hun blev derefter bjærget og skrottet i Tyrkiet.

En karriere, der har strakt sig over næsten 40 år, er ikke dårligt for en færge, når man tænker på, at hun næppe var noget drømmeskib for sin første ejer, Stena. Sandsynligvis passede hun bedre på de kortere indenrigsruter med en begrænset fragt.

 

Fakta om færgen

Stena Baltica blev leveret d. 19. april 1966 fra Langesunds Mek. Versted, Langesund, Norge.

Længde: 61,88 m
Bredde: 12,20 m
Bruttotonnage: 1156 GT
Passagerer: 500 stk.
Kahytter: –
Lastbiler: 7
Personbiler: 50
Skrevet af: Anders Bergenek og Rickard Sahlsten

Interesseret i Stena Lines færger og historie? Læs flere historiske indlæg om Stena Lines færger.