Göteborg

Weekendtur til Göteborg: Universeum, Paddan m.m.

Sverige | Ingen kommentarer

Min mor blev glad – rigtig glad – da hun i mors dags-gave fik et gavekort, hvorpå der stod, at hun skulle på weekendtur med mig og min familie til Göteborg i starten af juli. Gavekortet var hjemmelavet og omfattede sejlads t/r til Göteborg med brunch på udrejsen, en overnatning og hygge med sin kære datter (mig), sin svigersøn og sine to børnebørn. Og d. 2. juli begav vi os så afsted på vores lille familietur til Göteborg.

Vi tog afsted fra Aalborg kl. 7, et lille selskab på 5 personer stoppet ind i en gammel Saab: Min mor, min kæreste, vores to børn på hhv. 7 og 4 år og undertegnede. Vi ankom i fin stil til Frederikshavn kl. 7.40, hvor vi var heldige og fandt en parkeringsplads helt oppe ved terminalen. Her fra kunne ungerne til deres store glæde lige få et glimt af Peter Pedal, som gik rundt og hilste på nede ved bilcheck-in. Desværre kom han ikke hen til os, da vi denne gang var fod-passagerer og skulle gå om bord på Stena Jutlandica.

Om bord på Stena Jutlandica

Drengene havde glædet sig til at komme op på færgen.  De sprang straks op på nogle ’motorcykler’ i spillehallen og derefter ind i legerummet, hvor der var Legoklodser og Legofilm. Lige noget for dem, som begge er vilde med Lego og har værelset proppet med Lego i alle afskygninger.

Vi lagde fra land, og turen gik med en kop kaffe, et besøg i butikken, hvor drengen fik lov til at få en ’skattekiste’ hver af mormor fyldt med slik. Kl. 9.45 satte vi os tilrette i restauranten til en lækker brunch-buffet. Vi havde forhåndsbestilt brunch i 2. seating, da vi sparede lidt penge ved at booke på forhånd, og det var rigtig lækker mad.

Fremme Göteborg – loadet med et Göteborg City Card

Da vi var færdige med brunchen var vi næsten fremme. Kl. 11.30 gik vi fra borde – parate til at indtage Göteborg. Vejret var heldigvis godt med solskin, og vi begav og til fods over til Järntorget, hvor vi gik ind i Pressbyrån og hentede de Göteborg City Cards, som jeg havde købt, da jeg bestilte billetter. Jeg havde købt til os tre voksne, da vi havde planlagt, at vi gerne ville se Universeum, på kanalrundfart med Paddan-bådene og se Alfons Åbergs kulturhus, og med et Göteborg City Card kunne vi voksne få gratis entré til alle disse steder! Derudover giver kortet fri transport med sporvogne og busser.

Jeg havde ikke købt til ungerne, da de alligevel får gratis entré til Universeum og med Paddan-bådene, bare man viser sit rejsebevis fra Stena Line, det er en aftale, som Stena Line har med mange forskellige attraktioner i både Sverige og Norge – og der er en hel del af disse ’Gratis for børn’-attraktioner i Göteborg. Og børn kører gratis med sporvogn ifølge med voksne. Så med kortene var vi godt dækket ind i 24 timer.

Da jeg gerne ville bo i en lejlighed, hvor der var plads til os alle, havde jeg booket et værelse via Airbnb. Dog var der også mange gode tilbud på hoteller, som jeg kunne ha’ booket sammen med færgeoverfarten og ha’ fået rabat med Stena Line, men mine krav var lidt specielle og jeg var lidt sent ude, så dette blev løsningen. Det var virkelig centralt, lige ved Kungsgatan, og vi var snart derovre til fods. Her blev vi pænt modtaget og indlogeret. Og så var vi klar til at gå på eventyr!

På besøg hos Alfons Åberg

Vi startede vores sightseeingtur med at gå ned til Alfons Åbergs Kulturhus, hvor vi fik aktiveret vores City Cards og kom ind. Det viste sig at være et lidt underligt sted, og målgruppen var nok primært folk med lidt mindre børn end vores – men der var forskellige legeting, bøger (på svensk!) og diskodans med instruktør for de mindste.

Drengene hyggede sig fint, men efter 1-1½ time inkl. en is begav vi os videre ud i Göteborg. Vi gik et smut ind i Trädgårdsforeningens Park, som ligger lige ved siden af Alfons Åbergs Kulturhus. Her var vi lige inde og se en botanisk have med en masse fine, tropiske planter og en ønskebrønd, som drengene var ret interesserede i – dog ville de helst ha’ været nede og dykke efter alle de mønter, som folk havde kastet deri.

Derefter gik vi over til Kungsportsplatsen for at komme på rundtur med Paddan-bådene. Her viste vi vores kort og vores rejsebeviser fra Stena Line – og så skulle vi bare lige vente 10 minutter på den næste båd, så det passede perfekt.

På sightseeing i Göteborg fra vandkanten med Paddan

Guiden på Paddan-rundfarten var virkelig oplagt, og fortalte en masse på den spændende tur, hvor vi fik set en masse af Göteborgs seværdigheder fra vandsiden: Feskekôrka, Lejontrappen (som for øvrigt er det sted i Göteborg, hvor der bliver urineret mest – tænk lige over det, før du sætter dig!) den gamle bymur, historiske bygninger – og så var vi også et smut ide i havnen, hvor vi bl.a. sejlede forbi Maritiman (et flydende maritimt museum).

Turen gik desuden under en masse broer, hvoraf nogle var så lave, at man lige skulle dukke sig for ikke at få uorden i frisuren. Drengene var forholdsvist interesserede også, og vi havde både drikkedunke og snacks med, så turen gik godt og vejret holdt tørt, så det var en virkelig god tur!

Efter et pænt farvel til Paddan og guide stod vi lige og tænkte lidt over, hvad vi skulle. Vi var efterhånden blevet sultne, og klokken var ved at være 16.30, så vi besluttede os for en tidlig omgang aftensmad. Og lige over for os var der en superlækker italiensk café/restaurant, hvor vi gik ind. Og ligesom vi var kommet inden for og havde snuppet det sidste, bord, de havde, begyndte regnen at stå ned!

Lækker mad i Göteborg

Vi bestilte pizza, øl og juice og delte om godterne. Stedet hed ’Aldardo’, ligger lige ved siden af Saluhallen og de havde virkelig gode, rigtig italienske pizzaer og gode italienske øl. Desuden et stprt udvalg af delikatesser, som man både kan nyde på stedet og købe med hjem. Det kan virkelig anbefales! Dog ikke udpræget børnevenligt, men drengene var sultne og kan godt li’ pizza, så det gik fint. (Hvis man er til finere former kulinariske oplevelser, er Göteborg også et godt sted at gæste – hele 7 restauranter i Göteborg har en stjerne i Guide Michelin!)

Herefter gik vi gennem gågaden hjem til vores lejlighed. Her hyggede vi og spillede lidt spil med drengene, og jeg var nede og købe lidt ind til morgenmaden i den nærmeste ICA.

Drengene var trætte, så de blev puttet forholdsvist tidligt, og herefter sad vi tre voksne i køkkenet og hyggede med kortspil, rødvin og snak indtil vi også gik til køjs.

Universeum med regnskov, eksperimenter og tropiske fisk

Da man med vores drenge aldrig får lov til at sove ret længe, var næste morgen tidligt i gang, og vi kom op og havde god tid til morgenmad og kaffe, inden vi gik ned for at finde en sporvogn til Universeum ved Korsvägen. Vi kom til at springe på den forkerte først, men opdagede fejlen ret hurtigt og kom ud igen og ind i en sporvogn med den rigtige retning – sådan kan det gå.

Vi ankom til Universeum lige ved åbningstid kl. 10. Uden for står en kæmpe dinosaur, som ungerne var ret fascinerede af. Her viste vi også vores City Cards og rejsebeviser fra Stena Line – og så var vi i gang igen. Universeum er virkelig stort og med mange forskellige udstillinger. Det store trækplaster var deres spritnye regnskovsafdeling, som lige var åbnet et par uger før, vi kom. Det var rigtig godt lavet, synes jeg, med tropisk stemning, flotte fugle, spændende dyr og flotte planter.

Derudover var der en stor afdeling med akvarier med alverdens flotte fisk og farlige hajer, terrarier med slanger, edderkopper og andre krybdyr og en stor udstilling med mammutter og andre istidsdyr på taget, hvor drengene kunne ride på hhv en babymammut og en sabeltiger.

På Universeum var der også en stor rum-udstilling, hvor man kunne komme tæt på rumfærger, en stor afdeling med kroppen i fokus, og hvor man kunne prøve kræfter med mange forskellige forsøg med egen krop og flere andre ting, I nederste etage var der et legeland til børnene.

Efter 3½ time var vi mættet af indtryk, og vi tog derfor sporvognen ’hjem’ til ’vores’ lejlighed, hvor vi pakkede sammen. Herefter gik vi ud i byen og spiste sen frokost, inden vi gik ned mod Stena-færgen. Vi skulle sejle kl. 16, og det passede os fint.

Kram til Peter Pedal og sjov om bord på Stena Danica

Da vi kom om bord på Stena Danica, blev vi modtaget af to pirater, som delte ballon-sværd ud til ungerne – et stort hit. Desværre kom min kæreste til at springe det ene sværd, så han var ikke i kridthuset…  Vi fandt en plads ved legeområdet, og ungerne kunne lege, som de ville. De fandt hurtigt en anden dreng, som de legede med hele overfarten, så de hyggede sig. Og til deres store glæde kom de endelig til at møde Peter Pedal! Den store fik hele tre krammere og den lille fik endelig taget sig sammen til også at komme derhen, inden Peter skulle videre. Herefter spillede vi lige bordfodbold i det store lege/spillerum om bord, hvor der er flere bordtennisborde, fiskedam på særlige tidspunkter, film, Lego og tegnesager.

Kl. 19.15 var vi igen i Frederikshavn. Vi fandt den gamle Saab i god behold og begav os hjem – snart med to sovende drenge på bagsædet.

Det var en super hyggelig tur, og vi synes, vi nåede at opleve en masse, selvom vi kun var væk i to dage. Både mor, unger og kæreste og undertegnede var tilfredse med turen – det må betegnes som en succes!

5 gode råd til din Göteborgtur

Hvis du selv skulle få lyst til at tage en weekendtur til Göteborg, så er her 5 gode råd til din Göteborgtur:

1. Planlæg dit ophold – hvad du vil se og hvornår. Man får mest ud af turen, hvis man har et program.
  2. Undersøg, om det kan betale sig for dig at købe et Göteborg City Card. Vis du fx vil se Universeum og med Paddan, så kan det helt klart betale sig. Kortet er billigst, hvis du bestiller det med færgebilletten (280 DKK ved Stena Line for et voksen, 24-timers kort vs, 365 SEK i land)
  3. Gå rundt i byen, hvis ikke du skal så langt. Byen er virkelig hyggelig med en god atmosfære, og det er let at komme rundt til fods.
  4. Tag dig tid til at se nogle af de flotte, grønne områder i byen – det er balsam for sjælen!
  5. Tag en tur med Paddan-bådene – det er en super god måde at se byen på, samtidig med, at du kan hvile benene og få en sejltur og blive godt underholdt!