Stena Line

Kærestetur til Göteborg

Sverige | Ingen kommentarer

Shopping, hygge og hotelophold. I februar tog min bedre halvdel og jeg på kærestetur til Göteborg, og selvom vejret var koldt og vinterligt, var det skønt med en lille pause fra hverdagen med fokus på hinanden.

Turen startede lørdag morgen med aflevering af 2 stk. unger hos farmor og farfar, og derefter gik turen videre til Frederikshavn, hvor vi parkerede lige neden for terminalen og gik op til afgangshallen. Lidt efter var vi tjekket ind, gået om bord og havde fundet vores bord i morgenmadsbuffeten på Stena Jutlandica.

Når man har 2 drenge med krudt i r…., er det nogle gange dejligt bare at få lov til at sidde helt i fred og ro og nyde sin mad, og dette var ingen undtagelse. Skønt bare at kunne sidde og snakke stille og roligt, mens vi spiste en god brunch i buffeten med fri kaffe.

Efter en hyggelig morgenbuffet gik vi ned og kiggede lidt i shoppen om bord og var også lige ude og føle vintervejret på dækket. Herefter satte vi os og læste og snakkede lidt i caféområdet, indtil færgen var fremme i Göteborg kl. 11.30.

Shopping og hyggeligt pub-stop

Vi havde booket en overnatning på Radisson Hotel Blu Scandinavia, som ligger centralt i Göteborg, tæt på Nordstan shoppingcenter og gågaden Kungsgatan. Vi tog turen fra færgen til fods og så lidt på byen på vejen dertil.

Tjek-ind var først fra kl. 15, så vi parkerede vores tasker i hotellets opbevaringsrum og gik ud for at kigge på butikker indtil vi kunne få vores værelse.

Nordstan var vores første stop, og her fik vi flere timer til at gå med at kigge på butikker. Der er mange butikker i centret, og der var da også flere fund, der fristede, særligt når man tænker på den gode kurs, som var omkring 0,75 DKK til 1 SEK – når man regner lidt på priserne, var der flere ting, som nemt kunne betale sig at købe i Sverige.

Med hænderne fulde af poser og et lettere lettet Visakort gik vi efter nogle timer lidt ned ad gaden og fandt en hyggelig pub, som mindede meget om en engelsk pub, hvor vi fik en sandwich og en øl.

Herefter gik vi tilbage til hotellet og inspicerede vores værelse, lavede en kop kaffe og slappede af.

Restaurantbesøg og hyggesnak

Min bedre halvdel havde gjort en del research hjemmefra og havde fundet frem til, at vi skulle spise på en persisk restaurant i Göteborg – mest fordi vi aldrig havde prøvet persisk mad før, så der var booket et bord på restaurant Rumi – men før middagen skulle vi da lige ud og ha’ en lille before-dinner-drink. En bekendt havde anbefalet Jerntorgets Brygghus, som ligger lige ved Järntorget og tæt på Fjärde Långgatan, hvor restauranten lå, så her gik vi ind og fik en øl, inden vi skulle spise.

Det viste sig hurtigt, at det ikke havde været nødvendigt at booke bord på restauranten, for vi havde stort set stedet for os selv, men der var både varmt og hyggeligt og maden var god og ret eksotisk, så det var en fin oplevelse.

Drinks på bordellet…

Natten var ung endnu, så det skulle selvfølgelig udnyttes, at vi kunne gå lidt ud, så efter middagen gik vi ind mod centrum igen og ind på stedet ‘Puta Madre’, som er en restaurant/bar inspireret af et mexikansk bordel i 1920’erne – et virkeligt sjovt/underligt sted, hvor et skilt inden for døren fortæller dig, at du skal vente indtil bordelmutteren finder et bord til dig 🙂

Der var imidlertid proppet med folk, og personalet var fint klædt, de kvindelige servitricer i 1920’er-inspirerede kjoler og pandebånd med fjer og herrerne helt i hvidt med røde seler. Der var røde lamper, velour og sjovt tingeltangel over alt, og efter lidt masen rundt var vi heldige at få et bord. Vi bestilte en drink i baren og hyggede os.

Efter den ene drink var vi ved at være trætte, og turen gik tilbage til hotellet.

Efter en god nats søvn og en morgen, hvor vi kunne sove længe uden at blive vækket af børn, som gerne vil op, ha’ morgenmad, er tørstige og/eller har andre krav, gik vi ned til den store morgenbuffet på hotellet. Lækker, lækker morgenmad.

Da vi tjekkede ud lod vi bagagen stå i opbevaringsrummet og gik ud og kiggede på byen. Vi skulle først med færgen kl. 16.00, så der var god tid til at kigge på seværdigheder og shoppe. Næsten alle butikker i Nordstan havde åbent om søndagen også, og mange af butikkerne i gågaden var også åbne, så vi fik vores shoppelyst styret, inden vi hentede vores bagage og gik ned til færgen. Der er ca. 2 km fra centrum til Stena-terminalen, så det var en fin tur at gå.

Hyggelig færgetur hjem

Færgeturen hjem gik med hyggesnak og læsning, og før vi vidste af det, var de 3,5 timer gået, og vi kørte hjem til Aalborg og vores to dejlige drenge efter en skøn tur, hvor indholdet på bankkontoen måske blev en lille smule mindre, men hvor der til gengæld blev fyldt op på kærestekontoen 🙂

5 gode råd til jeres kærestetur i Göteborg:

1. Book færge og hotel samtidig. Du kan sparer 20% på færgeoverfarten, hvis du booker samtidig.
  2. Bliv medlem af Stena Lines medlemsklub Extra – så kan du altid finde færgeoverfart + hotelovernatning med morgenmad for to personer fra 999,- (og nogle gange endnu billigere!) Læs mere her på stenaline.dk/extra
  3. Forhåndsbook buffet om bord – så sparer du altid mindst 10%
  4. Er du vild med gourmet-mad, så tjek Göteborgs Michelinrestauranter ud og book altid bord i forvejen, så du sikrer dig, at der er plads.
  5. Husk at kursen er rigtig favorabel for danskere i Sverige lige nu – lige nu koster en svensk krone kun 0,72 danske kroner – tjek f.eks. valutakursen på valutakurser.dk