Ulricehamns Skicenter

Weekendtur på ski til de “Vestsvenske Alper”

Skiferie | Ingen kommentarer

Følgende indlæg er skrevet af min svenske kollega Ylva, som bor og arbejder i Göteborg. Læs om hendes hyggelige familietur på ski!

En times kørsel fra Göteborg ligger Ulricehamns Skicenter. Et perfekt sted til en kortere skitur eller for nybegyndere – eller for dig, der gerne vil ha’ luftet skiene en ekstra gang denne sæson. I weekenden besøgte vi stedet – og det var en rigtig hyggelig tur!

At komme tidligt op om morgenen og af sted med en teenager og en tweenie er aldrig let, men det lykkedes os faktisk at komme af sted i ordentlig tid. Allerede kl. 9:30 susede vi ned af bakken. Egentlig åbner skiudlejningen ikke før kl. 9:30, men eftersom vi var nogle stykker, som allerede havde stillet os i kø, var de søde og åbnede for os allerede kl. 9:15. 🙂

Køen til udlejningen blev bare længere og længere, så et godt tip er at komme i god tid, som vi gjorde. Desuden var føret helt perfekt, da vi som nogle af de første denne dag begav os ud på bakken. Nypræpareret og fint. Ren Manchester-himmel.

Der er i alt 7 pister. Min datter og jeg valgte at køre på snowboard, og vi havde lige brug for at varme lidt op på børnebakken til at begynde med. Efter tre opvarmningsture var vi klar til at angribe de andre nedfarter. Til en weekendtur fungerer de forskellige pister rigtig godt. Efter 1-1,5 time blev liftkøerne længere og længere. Det er endnu en grund til at komme tidligt ud til bakken. Men det meste af tiden flød det meget godt, og det gik ret hurtigt med at komme igennem køen.

Ved 12-tiden begyndte vi at blive sultne. Der er både en restaurant, en varmestue og mulighed for at grille udenfor. Denne gang valgte vi at besøge restauranten, som serverede en god kylligeret med ris og gorgonzolasauce, hamburgere og vegetariske pølser.

Vi stod på ski helt indtil kl. halv fem, kun afbrudt af en kort ’fika’-pause. Skik følge eller land fly – fika, som er svenskernes ord for kaffe med sødt-pause, og som de kan holde flere gange om dagen, er et klart must i Sverige 🙂

Det var en utrolig smidig proces at få afleveret udstyret tilbage til skiudlejningen, da vi var færdige og en time senere var vi retur i Göteborg. En perfekt weekendudflugt for de skilystne!

Forslag til udflugt:

Sejl fra Frederikshavn fredag kl. 14:00
Fremme i Göteborg kl. 17:30
Fremme i Ulricehamn 18:30-ish

Om fredagen har de aftenski 18:00-21:30, så du kan enten tage den første tur allerede når du ankommer, eller du kan ordne alt med liftkort og skileje, så du er klar til lørdagens skiture.

Du kan også vælge at overnatte i Göteborg og tage til Ulricehamn lørdag morgen, stå på ski hele dagen og tage færgen kl.16:00 eller 18:20.

Eller du kan overnatte en ekstra nat i Göteborg, spise en lækker middag på en restaurant, se lidt på byens natteliv eller hygge dig en ekstra nat på hotel med familien og tage færgen hjem søndag.

Se Stena Lines lavpriskalender

Forslag til hoteller i Göteborg:

Mest populær:

Spar Hotel Majorna
Alle ophold bestilt gennem Stena Line er inkl. morgenmad og færge t/r

Lidt Ekstra:
Clarion Hotel Post

Se alle muligheder i Göteborg

Forslag til overnatningsmuligheder nær Ulricehamn

Hotell Lassalyckan (lige midt i skoven).
Sanatoriebacken 10, Ulricehamn

Tlf: 0736-31 90 09
E-mail: info@prangenscamping.se
Website: prangenscamping.se
For private hytter, kontakt Ulricehamns Turistbureau. Se kontaktoplysninger nedenfor.

Email: turist@nuab.eu
Hjemmeside: http://www.ulricehamnsturistbyra.se
Tel: +46 0321 595959

Skicentrets Website: http://www.uc-skidcenter.se
Ha’ en rigtig god skitur!