Familie på skitur i Kläppen

Skiferie i Kläppen med børn

Skiferie | Ingen kommentarer

Gondollift til toppen, stort sammenhængende pistenetværk og masser af muligheder for børn, begyndere og øvede. Kläppen Ski Resort  er en af de bedste skidestinationer til småbørnsfamilier og andet godtfolk, som ønsker en skiferie med mulighed for skiløb kombineret med afslapning og hygge.

Flot dag til en sejltur

Vores tur startede onsdag morgen i uge 10 kl. 6.30 hjemme i Aalborg, hvor vi satte os ind i den pakkede bil og kørte afsted mod Frederikshavn, så vi havde god tid til at komme derop til kl. 7.30, 30 minutter før afgang kl. 8. Vi ankom i fin stil, og efter lidt ventetid efter check-ind kørte vi om bord.

Vi gik med det samme op i buffetrestauranten, hvor vi havde booket bord og morgenmad på forhånd og gik straks i gang med morgenmåltidet. Især drengene havde glædet sig til morgenmad.

Det var en kold morgen med frost og flot, ret stille vejr, så sejlturen forløb roligt og fint med lidt kortspilshygge, læsning, leg i legerummet og ved spilleautomaterne samt et besøg i butikken og indkøb af lidt snolder til turen samt en bamse, som mindstemanden slet ikke kunne stå for.

Mindstemanden med sin nye ven

På vej til vinterlandet

Vi ankom til Göteborg lidt før 11.30, og så gik turen nordpå mod Sälen. Vi havde downloadet forskellige film og serier til ungerne på iPads, så de var fint underholdt på turen – og der var både madpakker og snacks, så timerne på vejen forløb uden de store problemer eller slagsmål på bagsædet.

Opholdet i Kläppen var booket fra torsdag til søndag, så første nat i Sverige skulle vi overnatte på et hotel ved Malung, ca. 45 minutter syd for Kläppen. Vi kom dertil sidst på eftermiddagen og blev indlogeret i et fint familieværelse.  Aftensmaden blev indtaget på en burgerbar i downtown Malung.

Värdshuset Lugnet ved Malung, ca. 50 km syd for Kläppen – ren vinteridyl!

Indcheckning og skiløb

Næste morgen stod vi op ved 7-tiden, spiste morgenmad på hotellet, pakkede sammen og kørte – og omkring kl. 9.30 ankom vi til Kläppen. Vi havde tænkt os, at vi ville stå på ski først og derefter tjekke ind, da boligen efter planen først skulle være tilgængelig kl. 15, men vi var heldige, og den var allerede parat til os ved ankomsten, så vi fik nøgler og skipass med det samme, så vi kunne pakke ud, inden vi skulle ud på skiene.

Hytten var rigtig fin, beliggende på Sjungarbacken 1180, tæt på gondolliften neden for skiområdet. Der var 5 sovepladser, et hyggeligt opholdsrum og en terrasse med udsigt til gondolliften og den nederste del af pisteområdet.

Efter en hurtig udpakning fik vi fat i ski og udstyr, som vi havde lejet, og så var vi klar! Vejret var fint, lidt overskyet, stille og med 5-7 minusgrader, rigtig godt skivejr – og sneen var helt perfekt og der var rigelige mængder af den! Første tur gik med gondolliften til den midterste del af området (1. stop med liften), hvor børneområdet lå. Vi var nogle stykker, som lige skulle afprøve vores evner, inden turen gik hele vejen til toppen.

Drengene blev hurtigt fortrolige med skiene, og efter nogle ture begyndte jeg også selv at få lidt styr på det – jeg er ikke den store skiløber, er startet i en al for sen alder og har slet ikke modet til at køre stærkt, så det går i smuk plovestil og uden stave for mit vedkommende 🙂

Drengene er klar til skiløb i gondolen – vores rækkehus ses i baggrunden (Sjungarbacken)

Frokostpause i hytten – og så til tops med gondolliften

Sulten meldte sig efter nogle timer på de grønne pister i børneområdet, og vi tog liften ned til hytten, hvor vi spiste frokost. Vi havde medbragt al maden til turen hjemmefra, så det var dejligt let. Efter en frokostpause med rugbrødsmadder, lidt leg og et stykke af farmors hjemmebagte chokoladekage, gik turen igen ud på pisterne – denne gang helt til toppen med gondolen.

Drengene på toppen

Familievenligt skiløb i alle fire verdenshjørner

I Kläppen er der mange muligheder for at komme fra toppen og ned på mange forskellige pister – både grønne, blå, røde og sorte, og pisterne løber på alle sider af fjeldet, hvor der også er ret mange træer, så man kan altid finde en piste med læ, hvis der skulle blæse meget. Derudover er der en stor park til tricks på ski og snowboard og også en børnepark med mindre jumps til de små fartdjævle.

Pistekort fra Kläppen (se mere info om skiløb i Kläppen)

Piste nr. 12 med navnet Lämmeltåget (grøn) er den længste sammenhængende piste i Kläppen, og det var den, vi begav os ud på på den første tur fra toppen. En smuk tur gennem skoven ned over fjeldet og med et rigtigt fint forløb. Mindstemanden på 6 år var i sele styret af far, og alle drengene tog turen i super god stil.

Moderen var som altid rosinen i pølseenden med ukontrollable ski, hjertet helt oppe i halsen og med et enkelt pylreanfald som resulterede i, at skiene kom af og op over skulderne ned over et lidt stejlere stykke. Ja, ja, man skal jo lige i gang!

Udsigt fra børnebakken

Easiest way down-skilte – ja tak 🙂

Næste tur fra toppen gik på den anden side af fjeldet. Og denne gang fulgte jeg både grønne pister + et stort orange skilt forsynes med maskot-troldene Trolle & Trolla og med påskriften ’Easiest way down’. Det kunne jeg nemmere være med på her på førstedagen – og så blev det sjovt.

Sidst på eftermiddagen var vi alle trætte og lidt kolde, og selvom pisterne var åbne til kl. 18, tog vi ned til hytten inden lukketid.

Her stod den på madlavning, leg, læsning og hygge inden sengetid, som var forholdsvist tidligt for os alle, da man bliver så dejlig træt af skiløb og frisk fjeldluft.

8. marts i skihytten 😉

Skiløb i nyfalden sne

Da vi vågnede næste morgen, var det let snevejr, og det havde sneet om natten, så landskabet var dækket af smuk nysne. Efter morgenmaden tog vi ud på pisterne og hyggede os på primært de grønne pister hele dagen. Lars havde dog et par afstikkere til nogle af de røde pister, mens vi andre muntrede os i børneområdet – drengene syntes, det var sjovt at kravle og rutsje på et kæmpe snebjerg ved Tranantorget.

Aftenen gik med pizzabagning, kortspil, masseproduktion af gækkebreve og andre tegninger og X Factor 🙂

Solskin og vaffelspisning

Lørdag vågnede vi op til solskin over fjeldet, og turen til toppen var endnu smukkere end de andre dage. Efter nogle grønne ture bevægede jeg mig for første gang denne ferie ud på en blå piste – en for mig ret angstprovokerende oplevelse, men det gik fint, og alt er jo bare lidt federe og nemmere, når pisterne er velpræparerede, vejret er smukt, og ungerne er glade.

Den grønne 12’er piste, som jeg i starten ikke var fortrolig med, var nu pludselig blevet både virkelig sjov og også nem, så det gik den rigtige vej. For mig skal der åbenbart lige 3 dage til at blive fortrolig med skiene. Victor på 8 år var også med far oppe på flere blå og røde pister, og han susede bare af sted. Valdemar på 6 år var også frygtløs på børnebakkerne, men stadig i sele med far på de andre piste.

Lars og Valdemar på piste 21

Over middag efter nogle timers skiløb skulle Persgården besøges – vi havde hørt om deres gode vafler, så dem ville vi prøve, da eftermiddags-lækkersulten meldte sig. Drengene havde været lidt knotne, men da vi sad bænket med sodavand og vafler med nutella inden for rækkevidde, gik det hele ligesom lidt bedre.

Med (lidt for) fyldte maver tog vi de sidste ture i eftermiddagssolen, inden vi kørte ned mod hytten. Lars tog lige et par hurtige ture for sig selv, indtil pisterne lukkede kl. 18, og drengene lavede en snehule uden for hytten, mens jeg læste lidt inde i varmen.

Victor i eftermiddagssolen

Sidste halve skidag og besøg i Toppstugan (restauranten på toppen)

Søndag var vores sidste halve dag på ski, og vi startede dagen med at pakke sammen, gøre rent og checke ud, inden vi tog de sidste ture på ski for denne gang. Der var næsten ingen mennesker på pisterne denne dag, sikkert fordi det var skiftedag – og vi havde næsten det hele for os selv – virkelig dejligt, ingen kø ved gondolen.

Anlægget havde nu heller ikke været overfyldt de andre dage, vi var i uge 10, og det er dejligt, at der ikke er så meget tryk på – især for en nybegynder som mig, som hurtigt kan blive lidt forstyrret af folk, som kommer susende forbi fra alle sider, når man har nok at gøre med at styre sine ski 🙂

Frokosten blev indtaget i restauranten på toppen af fjeldet, Toppstugan, hvor man kommer til med gondolliften (eller med stoleliften), en herlig frokost med skøn udsigt over fjeldet bestående af gullaschsuppe til de voksne og pommes frites til de kræsne unger…

Frokost på toppen i Toppstugan

Efter frokosten og de allersidste ture på skiene var det tid til at aflevere grejet og køre mod Oslo, hvorfra vi skulle sejle med Stena Line (Stena Saga) til Frederikshavn. Vi kørte derfra ved 14.30-15-tiden. Der er ca. 3,5 timers kørsel fra Kläppen til Oslo, og turen gik fint.

Så går turen mod Oslo – farvel for denne gang, Kläppen!

Om bord på Stena Saga

Efter om bordkørsel på færgen og installering i kahytten gik vi op i Restaurant Taste, hvor vi havde booket bord på forhånd. Her spiste vi lækker mad med skaldyr og forskellige varme retter, og drengene fik op til flere is, så alle var glade.

Senere var vi en lille tur nede i shoppen, og derefter gik vi til ro i kahytten – det er simpelthen så hyggeligt at sove i kahytten med hele familien, ikke mindst drengene elsker det – en perfekt afslutning på en helt perfekt lille skiferie.

Kahytshygge <3

Favoritminder

Jeg spurgte drengen, hvad de bedst kunne li’ ved skiferien. Her er deres svar:

Valdemar, 6 år:

• De frosne vandfald på pisten
  • At stå på ski på piste nr. 12 (grøn, længste piste i Kläppen)
  • Vaffelhuset (Persgården ved børneområdet)

Victor, 8 år:

• At hygge os sammen i hytten
  • At stå på ski på piste nr. 23 (blå)
  • At tegne og lege med Valdemar

5 gode råd til en god skiferie

1. Lav en pakkeliste og lad være med at pakke for meget ned! Hvis I bruger aftenerne i hytten, har du ikke brug for en masse tøj – det er skønt bare at slappe af i skiundertøj 🙂
  2. Tjek færge ruter og færgetider inden afrejse. Nogle gange er det måske en god idé at lave turen som en ’rundrejse’, hvor I rejser ud via Göteborg og hjem via Oslo – så kan I sove godt om bord.
  3. Book måltider på færgen på forhånd. Du sparer penge ved at forhåndsbooke, og du sikrer dig, at der er plads til jer i restauranten.
  4. Hvis I selv vil lave mad i hytten på turen, kan du med fordel planlægge det hele hjemmefra og tage det hele med – på den måde sparer du både tid og penge, når du er af sted.
  5. Bo tæt på pisten, hvis det er muligt – det er skønt at kunne komme nemt ind til frokost og lidt afslapning, især hvis man har mindre børn, som har brug for en pause engang imellem

Bemærk, at dette er et tidligere skrevet blogindlæg, Stena Saga er ikke i trafik. Rejs Frederikshavn-Göteborg.