Familie på skitur i Stöten

Fantastisk mini-skiferie i Stöten i Sälen

Skiferie | Ingen kommentarer

Jeg har været på ski! For første gang på alpinski. Det gik over al forventning. Og drengene var også med på ski for første gang – den store på 6 år fik lynhurtigt fat i det og som den frygtløse fartdjævel, han er, var han hurtigt i fuld fart på vej ned over bakkerne. Det var en herlig lille miniskiferie – læs med, hvis du har lyst!

Afsted med hele flokken

Ferien startede, da vi satte os ind i den pakkede Saab og kørte fra Aalborg til Frederikshavn torsdag morgen. Bilen var læsset med mad, skitøj og sengelinned, samt kæreste, børn (to styk drenge på hhv. 6 og 4 år) og undertegnede. Vi kørte mod Frederikshavn i højt humør, og her mødtes vi med bil 2, som indeholdt min kusine, hendes mand og deres to børn på hhv. 9 og 11 år.

12688061_10153614398276107_8779471311995573587_n

Hygge på færgeoverfarten

Indtjekket gik hurtigt, og vi kørte lige om bord på Stena Saga og gik op og fandt en vinduesplads i de bløde sofaer i C-View. Det blev vores tilholdssted på turen til Oslo. Vi gik på inspektion på den store færge – ungerne fandt hurtigt de to legerum, hvor de kunne se tegnefilm, tegne og smide sig i de store puder.

12654102_10153614398766107_7117188028153581307_n

Min kusine og jeg gik på shopping i butikken, da den åbnede kl 10. Der røg lidt vel mange slikposer ned i kurven, men de var vildt billige – især når man trækker de 20% fra, som man sparede alene på kursen – dagskursen på NOK var 0,79. Min kusine fandt også nogle lækre RayBan-solbriller på tilbud, som hun ikke kunne stå for. Ja, faktisk købte både hun og manden et par – men det var også en virkelig god pris!

Til frokost spiste vi buffet i restaurant Taste. Der var et stort udvalg af alle mulige lækre sager, bl.a. en stor fiskebuffet, hvor især Christian tog for sig af laks og rejer. Det kan klart anbefales!

Efter frokosten var der forskellig slags underholdning i C-View, måske mest møntet på det lidt ældre publikum, der var både Lykkehjul og Bingo med præmier fra butikken samt gavekort til rejser. Og derefter var der musik, som især ungerne synes, var sjovt – der blev brugt lidt krudt på dansegulvet.

12650954_10153614398896107_3093586960449586153_n

Så var vi endelig i Oslo, hvor vi hurtigt kom ud af færgen. Næste udfordring var at finde ud af Oslo og op til Stöten i Sälen, som var målet for vores lille skiudflugt. Det gik virkelig nemt, vejret var fint. E6 gik et godt stykke af vejen, og herefter fulgte vi hovedveje næsten hele vejen til destinationen. Ungerne faldt lynhurtigt i søvn på bagsædet, så der var ro i Saab’en.

Ankomst til fakkeloplyst skiferie-paradis

Da vi efter 3 timers kørsel inkl. en hurtig pause ankom til vejen, som førte op til receptionen, blev vi mødt af et smukt syn – der var pyntet op med små fakler i sneen langs vejen. Det så rigtig hyggeligt ud, og vi følte os meget velkomne.

Receptionen var lige lukket, da vi ankom, men vi fandt nøglen i nøgleboksen med et udførligt kort til vores bolig, som vi kørte lige til.

Vores bolig lå et stykke neden for bakken, ”Varglyans Våninger”, hed det. Det var store dobbelthuse med to etager, og vores lejlighed lå på første sal. Det var en rigtig fin lejlighed med 2 køjerum, 1 værelse med dobbeltseng og tilstødende toilet samt et værelse med kærlighedsseng (dobbeltseng med en køje over). Derudover en fin stor stue med køkken i den ene side, badeværelse med bad og sauna samt tørreskab og god plads til at hænge tøj op.

Vi fik hurtigt pakket ud og lagt ungerne i seng – og så var det tid til en lille godnatøl inden vi gik i seng også – man er vel på ferie? 🙂

12650991_10153614398976107_165553955123383281_n

Første dag i bakkerne

Næste morgen vågnede vi op til en fantastisk smuk dag. Solen var ved at stå op, og der var en fin lyserød morgenhimmel over de sneklædte bakken. Perfekt skivejr med 5 graders frost fra morgenstunden.

Vi spiste morgenmad sammen og derefter hoppede vi i skitøjet og begav os op til skiudlejningen og receptionen for at få fat i vores grej, inden vi skulle på flere forskellige skiskoler.

Det gik gnidningsfrit med at få fat i liftkort og udstyr til hele flokken. De fleste af os, på nær mændene, var helt nybegyndere, så vi skulle starte dagen på skiskole.

Skiskole for børn og andre tumlinger (mig)

Kæresten tog drengene over til deres mødested for ”Snögubbarne” (4-6 år) og kusinen og jeg mødtes med fantastiske Julius, som var vores skiinstruktør. Det var kun os tre, så der var helt optimale forhold for at lære noget – og det havde jeg brug for. Jeg havde hidtil gået (læs: vraltet) afsted i skistøvler, men nu sagde Julius, at det nok var en idé at tage skiene på. Godt så. Hjertebanken allerede der. Nåh, men skiene kom på – og så ville han også have os i liften og of ad bakken! Godt nok kun til første stop og ikke før han udtrykkeligt på langsomt svensk havde forklaret, hvordan man kom af liften i fin stil og hvordan man skulle placere benene for at bremse.

Det gik over al forventning. Efter 1,5 time med Julius synes jeg, jeg havde nogenlunde styr på både at bremse og dreje og kunne tage tallerkenliften helt op til toppen af begynderbakken og komme ned derfra i fin stil. Hvilken fantastisk følelse! Jeg var så bange til at starte med – men nu var det pludselig rigtig sjovt! Kusinen havde engang været på alpin et andet sted, og der var der ikke nogen Julius, men en anden skiinstruktør, som havde smidt hende ud på en rød piste til at starte med. Det havde ikke været sjovt, og hun havde ikke haft lyst til at tage på ski siden – men nu havde vi jo Julius, og han var guld værd!

12715403_10153614398966107_3183378374931954756_n

Efter et farvel til Julius var vi igen på egen hånd, og vi genfandt vores følgeskab. Det havde været en blandet succes for mine drenge – den store var vildt hurtig til at fange det, og han klarede børnebakken i stiv arm, men den lille var ikke så vild med hele skiscenariet og var blevet lidt ked af det, så han trængte lige til en kikse/juicepause, inden vi legede videre. De havde begge mødt Ulven Vargy, som havde uddelt krammere ved børneområdet – og den stor havde af skilærer Adam lært at kaste en håndfuld nysne op i luften, når man havde været rigtig god.

12654462_10153614399761107_7418241383121158941_n

Leg og sjov i sneen

Farmand skulle lige prøve skiene lidt af også, og der var en fin legeplads lige for foden ad bakken, så her legede jeg lidt med drengene, mens kæresten slog sig løs. Der var dejligt med fuld sol og smuk udsigt over bakkerne.

10632714_10153614399101107_1702637964024120_n
Herefter tog vi nogle ture på de grønnepister i området ”Soltorget”, hvor skiskolen også holdt til. Den store på 6 var allerede meget bedre end mig, og han var heller ikke sen til lige at kommentere på, hvor dårlig hans mor var i forhold… hmmm… Mindstemanden tog nogle ture med sin far, som kunne stå med ham mellem benene, det så ud til at fungere godt og så fik han lige en fornemmelse af at stå på ski også.

Til frokost spiste vi i cafeteriaet lige ved pisten. Herefter var der lidt mere leg og en transporttur med et lille styrt, før vi tog hjem i hytten ved 16-tiden, helt røde i kinderne efter en god dag med sol, sne og sjov.

I hytten lavede vi mad og hyggede os om aftenen, alle i højt humør efter en god dag. Det var hyggeligt at være sammen med hele familien.

Anden dag – succes med Mormors styrtløb

Næste morgen var vejret desværre lidt trist – gråt og med lidt slud. Men det skulle ikke stoppe os! Ungerne skulle på skiskole igen, og vi tog alle afsted ud i sneen. Det var lidt vådere og lidt tungere at køre i dag, men det gik nu godt og var sjovt alligevel. Den store havde en god dag i skiskolen og han har bare fået så meget mod på at stå på ski – og bare på 1½ dag er han blevet virkelig god!

victor
Til frokost havde vi lavet madpakker, som vi spiste i varmestuen, hvor der var fin plads. Over middag tog nogle af os hjem i hytten igen, vi var blevet lidt våde og skulle ind og have noget andet tøj på. De store børn var på skiskole over middag.

Sidst på eftermiddagen tog kæresten og jeg på en hurtig tur op på en lang grøn piste, som hedder ”Mormors Styrtløb”. Jeg havde hørt meget om den – og den skulle prøves! Første styrt var allerede da jeg skulle af T-liften – det var ikke lige så nemt. Andet og tredje styrt kom på det midterste stykke af pisten, hvor der lige var lidt mere stejlt, end jeg lige kunne håndtere – og så er jeg jo også bare en stor kylling, som går lidt i panik, når der kommer lidt fart på – så det var nok mere ”at sætte sig” end et regulært styrt. Men sidste, lange del af pisten klarede jeg, når jeg selv skal sige det, i rigtig god stil – og jeg var meget stolt af mig selv, da jeg kom ned! Og så skulle vi lige prøve den én gang til – denne gang gik det endnu bedre 🙂

Sjov for alle aldre i Gamezone

Herefter var det hjem til de andre og få tørt tøj på – og så tog vi op til Game Zone – et stort spille/legerum for legebørn i alle aldre. Her var floorball, bordtennis, bordfodbold, fjernsynsstue (som viste en af mine favorit-Netflix-serier ”Modern Family” woohoo!!!) og en masse forskellige andre maskiner og spil.

12650808_10153614399411107_5856650318146494512_n

Vi hyggede os her et par indtil vi fik hevet ungerne med ned i hytten igen. Vi kiggede lige ind til afterski i Brasseriet, der var godt gang i musikken og masser af mennesker, som hyggede sig. På Stötentorgen var der også stadig gang i skiløbet på den oplyste World Cup-bakke. På vejen var vi lige forbi receptionen og hente et skiskole-diplom til den lille skiløber – det var han rigtig stort af!

12688086_10153614399306107_8570688242984728421_n

Vi lavede pizza i hytten og hyggede os indtil det var på tide at gå i seng – næste dag var desværre sidste dage på vores lille skiferie. Vi havde fået lov til først at aflevere nøglerne klokken 14, så vi kunne lige nå lidt skiløb, inden frokost, oprydning og bilpakning.

Sidste dag – mindstemanden får succes

Søndag var lidt grå, men tørt vejr og ingen blæst, og efter morgenmad kom vi hurtigt af sted til pisterne og fik kørt nogle ture. Mindstemanden, som indtil nu havde været lidt misfornøjet, fik endelig en succesoplevelse, og det blev til mange ture med rullebåndet op og små ture ned ad bakken. Han var storsmilende og storsnakkende, da vi tog sidste tur på pisterne – et rigtigt godt tegn 🙂

12592452_10153614399086107_1577583686448525996_n

Den store på 6 år tog med sin far op for at afprøve ”Mormors styrtløb” også og kom hoverende tilbage til sin mor og fortalte, at han slet ikke var faldet – ja, man kan hurtigt blive pillet lidt ned af de unger, men det bedste er jo bare, når de er glade og har mod på det!

Farvel og på gensyn til Stöten!

Vi fik afleveret alt vores grej ved udlejningsstedet og tog tilbage til lejligheden, hvor vi spiste, ryddede op og pakkede bil, inden vi tog op og afleverede nøglen. Herefter begav i os på vej til Oslo. Det var begyndt at regne lidt, og vejene var glatte, men vi havde god tid til både kørslen og kaffepause på vejen, og vi kom i god tid ned til færgen.

944008_10153614399791107_99731973983204448_n

Vi kom om bord på Stena Saga og fandt vores kahytter med det samme – fine 4-køjes kahytter med havudsigt på dæk 4. Drengene synes, det var vildt spændende, at vi skulle sove på færgen.

12650989_10153614400036107_5158652527836726868_n

Vi havde forhåndsbooket aftensbuffet, så vi gik med det samme op i restaurant Taste, hvor vi fik vores bord. Maden vær lækker, og der var alt, hvad hjertet kan begære – masser af forskellige varme og kolde retter samt dessert, ost – og softice-maskine! Og både sodavand, øl, vin og kaffe. Vi hyggede os og spiste indtil ved 21-tiden, og så gik vi alle i kahytterne. Vi var godt brugte alle mand, så vi gik faktisk i seng samtidig med ungerne – det var virkelig hyggeligt at ligge og blive vugget i søvn af færgen i samme rum, hele familien.

12728815_10153614399991107_9197473218755637664_n

Efter en rigtig god nats søvn vågnede vi friske op mandag morgen – parat til en ny uge eftermasser af gode oplevelser og total familie-hygge på en dejlig miniskiferie.

Det var første – men bestemt ikke sidste gang, vi gør det!

Fakta om Stöten i Sälen

Varberg: 575 km
Oslo: 240 km

Begyndervenligt med imødekommende personale

Personalet er meget imødekommende og venlige og både i receptionen, i skiudlejningsstedet, i skiskolen og ved lifterne blev vi mødt af smilende og hjælpsomme mennesker, som fik os til at føle os velkomne. Der er ingen tvivl om, at de mennesker, der arbejder i Stöten, går op i det med liv og sjæl!

Der er flere skiområder og noget for alle, og det er et virkeligt godt begyndersted, da der er mange grønne piste og området er fint, overskueligt og børnevenligt. Jeg kan klart anbefale Stöten i Sälen – og det er bestemt ikke utænkeligt, at det er her, vi skal op igen næste år!

Der er mange forskellige boliger i forskellige prisklasser – og der er helt nyrenoverede værelser på hotellet, som ligger lige ud til Stötentorgen med World Cup-bakken. Der er også en velvære-afdeling med sauna med stort vindue, hvor du kan kigge lige ud på bakken!

pistkarta_stoten

Har du fået lyst til selv at tage af sted?

Stöten har et rigtigt godt tilbud i vinterferien:

Stöten Mitt

Bemærk, at dette er et tidligere skrevet blogindlæg, Stena Saga er ikke i trafik. Rejs Frederikshavn-Göteborg.