solnedgang ved skærgården

Top 5 rejsetrends denne sommer

2018-09-26 | Ombord | Ingen kommentarer

Skandinavien var en klar favorit denne sommer – mange af dem, der rejste med os, fortalte, at de holdt deres sommerferie i Norden. Andre rejsetendenser, vi observerede, omfattede en stigning inden for overnatning med selvhushold (hytteferie), brug af ​​mobiltelefonen som rejseguide og et ønske om at få bots til at levere skræddersyede rejseoplysninger.

Hvert år rejser over 7 millioner mennesker fra hele Europa med Stena Line. Her er de 5 største rejsetrends fra denne sommer baseret på vores gæsters input:

  1. Skandinavien – varmere end nogensinde!
  2. Sommeren er favorit – men rejser uden for sæsonen vokser!
  3. At komme væk fra turistfælderne
  4. Den mobile guide til galaksen
  5. Din egen personlige rejse-assistent (bot)

1. Skandinavien – varmere end nogensinde!

De skandinaviske lande har oplevet den længste, varmeste og mest solrige sommer, siden vi begyndte at måle tilbage i det 18. århundrede.

Har alt dette solskin bidraget til Skandinaviens popularitet i sommer? Det er svært at vide, men faktum er fortsat, at Sverige, Danmark og Norge rangerede som nummer 1, 2 og 5 blandt de destinationer, som flest rejste til. Irland og England rangerede som hhv. nr. 3 og 4.

 

buzzwords over rejsetrends

 

2. Sommeren er favorit – men rejser udenfor sæsonen vokser!

Det kan ikke komme som en stor overraskelse, at de fleste rejser i sommerferien i juni, juli og august. Mange rejser går også med besøg hos familie og venner samt med shopping. Selv om sommerferien er den klassiske periode at rejse i, har vi bemærket (sammen med andre organisationer i rejsebranchen), at vinteren bliver en stadig mere populær tid at rejse på.

Ikke kun til vintersport, men også til vinterfestivaler – og der er fordele at hente ved bedre tilbud på boliger og langt færre turister. Faktisk gav hele 79% af respondenterne i en nylig undersøgelse fra Forbes, udtryk for, at de ville overveje en vinterrejse.

 

 

venner ved havet i Sverige

 

3. At komme væk fra turistfælderne

Selv om hotelophold eller ophold hos familie/slægtninge er de hyppigste typer af overnatningssteder, viser vores rejserundersøgelse en stigende interesse for sommerhuse og lejligheder. Når vi kombinerer dette med den blomstrende tendens til at folk vil opleve noget andet end det, ’alle’ oplever – at komme væk fra turistfælderne ser vi, at mange gerne vil leve som de lokale – om end det bare er for en enkelt weekend.. Folk søger nye aktiviteter på nye steder, og pakker, der indeholder udendørs aktiviteter, springer op overalt.

Ifølge Pinterest-statistikker for 2018 er det endda en trend blandt bryllupsrejsende.At komme væk fra byens stress og jag for at genoplade i naturen har ført til nogle virkelig kreative løsninger, som f.eks.72 timers hytter i Vestsverige. Sundhed og velvære er en generel tendens i kombination med bæredygtighed, og disse tendenser afspejles også i rejser. Søgninger efter veganske og vegetariske alternativer på rejsen er steget med henholdsvis 183% og 218%. Det samme gælder for øko-hoteller (+ 125%).

En anden måde at rejse bæredygtigt på er at nyde en “close-cation” (ferie tæt på hjemmet) – undgå de lange flyrejser over hele kloden, og i stedet rejse kortere afstande ved hjælp af grønnere transportformer.

 

camping i skandinavien

 

4. Den mobile guide til galaksen

De fleste har mobilen med på rejsen. Ifølge Google Consumer Insights 2018 gælder dette for 70% af de amerikanske rejsende (sammenlignet med 41% i 2015). Og tilsyneladende bruger flere og flere af os vores telefoner, når vi ankommer til vores destination. Lokationsbaserede søgninger som “hoteller i nærheden”, “ting at lave i nærheden”, “restauranter i nærheden” er meget populære.

Det betyder også, at vi begynder at føle os mere sikre, når vi rejser til et sted uden at lave en masse forskning på forhånd. Vi tager simpelthen vores mobiler frem, når vi kommer derhen, og bruger dem som rejseguider.

Vi forudså denne tendens for et par år siden, hvor vi derfor lancerede initiativet ’Rejsetips’ på bloggen. Tanken er at give dig som rejsende mulighed for at give og få tips fra andre rejsende. Disse tips er dokumenteret og søgbare på et kort med forskellige kategorier og forskellige målgrupper, så du kan filtrere efter de fleste relevante oplysninger. Tag et kig og se, hvad du finder!

 

gode råd til rejsen

 

5. Din egen personlige rejse-assistent (bot)

Ifølge Googles vicepræsident for teknik for rejser og shopping, Oliver Heckmann, tror næsten 60% af forbrugerne på, at deres rejseanbefalinger på sigt skal komme ved hjælp af AI (Artificial Intelligence) med søgeresultater baseret på tidligere adfærd og/eller personlige præferencer.

Faktisk søger vi disse personlige oplevelser så meget, at 36% af os er villige til at betale ekstra for dem! (PhocusWire, 2017)

Google fandt også, at 70% af anmodningerne stillet til Google Assistant er udtrykt i naturligt sprog. Det betyder, at vi bliver mere fortrolige med at have samtaler med bots på samme måde som vi gør med mennesker. De fandt også, at 1 ud af 3 rejsende er interesserede i at bruge en form for digital hjælp til at undersøge eller bestille en tur og undersøge indkvartering og ting at foretage sig på destinationen.

På Stena Line arbejder vi på en digital rejseassistent: Vores bot Stina. Du kan finde hende på Facebook Messenger, brug blot søgefeltet og indtast hendes navn. Stina er stadig ung og har brug for mere træning, før hun er fuldtud brugbar som personlig rejse-bot, men takket være de 1.200 spørgsmål, hun håndterer om måneden, kan hun måske blive det før, end vi tror.

Er du enig i de trends og tendenser, vi har konkluderet? Eller har du en anden mening? Fortæl os det gerne i en kommentar nedenfor.

Maja Petersen

Maja arbejder med digitalt indhold og sociale medier for Stena Line i Danmark. Her på rejsebloggen vil hun skrive om vores destinationer og rejseforslag og lægge historier op om Stena Lines færger og historie. Du er altid velkommen til at kommentere og stille spørgsmål!

Skriv en kommentar

Din email-adresse vil ikke være synlig

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.