MTB-cykling og kanosejlads i smukke Trysil

Norge | Ingen kommentarer

Så har vi været på ferie! Eller i hvert fald på miniferie i skønne Trysil. Og det var en helt igennem forrygende oplevelse. Turen var fyldt med aktiviteter: MTB-cykling, kanosejlads, svømning og vandring. Og alt sammen med fantastisk udsigt over Trysilfjellet.

På vej: Overfart med Stena Line Frederikshavn-Göteborg

Vi kørte mod færgen i Frederikshavn onsdag eftermiddag, da jeg holdt fyraften (lidt tidligere fyraften end normalt, men så startede jeg også lidt tidligere end normalt den dag, hurra for lidt fleksibilitet i arbejdsdagen!) Vi havde besluttet at sejle til Göteborg onsdag eftermiddag, tage en overnatning i Trollhättan en times kørsel fra Göteborg og køre gennem Sverige op til Trysil dagen efter.

Vi ankom i god tid til færgen Stena Jutlandica, og der var godt fyldt, det var midt i højsæsonen, og derfor var der både mange biler og mange mennesker. Vi kørte om bord og gik op på færgen, hvor vi først var inde og købe det mest nødvendige i butikken (slik til turen), derefter en tur oppe på dækket (lidt koldt og regnfuldt, det er vel dansk sommer) og til sidst nede i caféen, hvor det lykkedes os at stjæle to pladser fra en anden familie, mens drengene legede i legerummet. Kl. 17.50 havde vi booket bord til aftensbuffet i restauranten om bord, så her var vi sikre på at kunne sidde ned i ro og mag ved vores eget bord og nyde maden.

Efter aftensmaden var det tid til at gå ned til bilen og køre fra borde. Det gik heldigvis fint med at finde vejen mod Trollhättan, vores lidt outdatede GPS var ikke helt med, men ved fælles hjælp og skiltning var vi på vej. Dog tænker jeg, at vi skal finde en ny GPS, da vi efter en halv times kørsel kunne høre mindstemanden (4 år) på bagsædet: ”Beregner ny rute, beregner ny rute”…

Vi fandt Trollhättan i fin stil og kørte lige hen til Scandic Swania, et kæmpestort hotel lige ned til kanalen med den bedste udsigt. Jo, jo, nu var vi på tur. Victor på 7 år konstaterede, at der var mange Pokémons og Pokéstops i Trollhättan, men det var blevet lidt sent for små drenge, så det blev til hygge på værelset, inden vi gik i seng.

Sluserne ved Trollhättan

Sluser i Trollhättan

Næste morgen startede tidligt med lækker morgenmad med flot udsigt. Derefter pakkede vi sammen og kørte ud for at se sluserne, inden turen gik videre til mod Trysilfjellet. Vejret var skønt med højt solskin, og vi parkerede bilen og gik ud for at se sluserne. Der er virkelig hyggeligt i Trollhättan, jeg fik helt lyst til at blive der lidt længere – der skal vi helt klart op igen på en weekendtur engang!

Vi var så heldige at komme lige i tide til en ’opvisning’, så vi så, hvordan det fungerede med sluserne, ret fascinerende, synes jeg. Det kunne være sjovt at sejle fra Göteborg til Stockholm en gang gennem sluserne!

Mod Trysil

Efter slusekiggeri satte vi os ind i den varme Saab – eller den svenske sauna, som vi plejer at kalde den (vi snakkede noget om, om ikke den skulle ha’ lov til at blive i sin hjemby, men besluttede os for, at der var mange gode år i den Saab endnu, den er dog kun 17 år gammel). Drengene faldt hurtigt i søvn efter en rask kamp på bagsædet, og der blev dejlig ro til at køre nordpå. Der er ret langt til Trysil fra Trollhättan, fandt jeg ud af, men vejene var fine, vejret var godt og udsigten helt fantastisk det meste af vejen, så det gik fint.

Da drengene vågnede igen, gjorde vi holdt og spiste frokost ved en sø lige omkring Fensbol. Derefter kørte vi godt en time mere, inden vi var fremme ved Radisson Blu Resort Trysil, som var det hotel, vi skulle bo på i Trysil. (Der er masser af andre overnatningsmuligheder i Trysil, hvis man ønsker at bo i lejlighed eller egen hytte også – se ophold i Trysil og få mere info.)

Frokostpause ved sø, på vej mod Trysil

Pool-pjaskeri og udsigt over fjeldet

Efter indkvartering gik vi lige lidt omkring og sonderede terrænet. Der var en del mennesker med og uden MTB, og vi så, at der var MTB-stier lige uden for vores vindue! Vi fandt også ud af, at der var indendørs pool og bowlingbane på vores etage lidt længere henne ad gangen, så vi blev hurtigt enige om, at vi da lige skulle en tur i poolen inden aftensmaden. Drengene elsker vand, så det var super. Der var både pool med flere vanddybder, klatrevæg over et bassin, surfbane, boblebad og sauna, så vi var beskæftigede et stykke tid, inden vi gik til værelset igen.

Flot udsigt og kig til MTB-stier fra hotelværelset

MTB-cykling med guide

Næste morgen startede med lidt overskyet vejr (som heldigvis klarede op efter morgenmaden) og overdådig morgenbuffet på hotellet. Derefter gik vi ned til cykeludlejningen, som meget praktisk var placeret i forlængelse af hotellets reception. Vi havde booket cykler til de tre største af os, mindstemanden var desværre ikke blevet så god på cyklen endnu, men vi havde medbragt hans løbecykel hjemmefra, så han kunne være med også. Vi havde også booket en guide, og han stod og ventede på os, da vi hentede cyklerne.

Så er vi klar til MTB!

Guiden fra Trysilguidene hed Erik, og han var en både frisk og dygtig fyr, som bestemt havde styr på cyklen og alt, hvad man kunne tænke sig at vide om både stierne, MTB-cykling og Trysil generelt. Om vinteren var han ski-instruktør og om sommeren MTB-instruktør. Det må være et super liv!

Victor og jeg var helt rookies på MTB, men vi (især Victor) blev hurtigt helt dus med cyklen. Vi startede på de små øve-baner udenfor hotellet og derefter cyklede vi over i Gullia, et stort område med et stort stisystem. Kendetegnende for stedet er, at deres MTB-stier er utrolig gennemførte og velanlagte, jeg har aldrig set noget lignende! Det var ligesom at køre i rutsjebane, virkelig fedt! MTB-stierne er markeret med farver som skipister, så man derudfra kan aflæse sværhedsgraden (de grønne er de letteste, så de blå, derefter de røde og til sidst de svære sorte).

Pump Track i Gullia, Trysil Bike Arena

Først kørte vi på pump track, en øvebane med en masse bump. Det synes drengene var vildt sejt. Herefter delte vi os op. De to store drenge kørte med guiden ud på en blå rute og mindstemanden og jeg blev på de grønne ruter. Vi sagde farvel til Erik efter to skønne timer.

Så var der frokostpause og efter lidt leg på hotellet var vi på cyklerne igen og cyklede det meste af eftermiddagen, drengene blev ret modige, så fedt at se!

Aftenen gik med en tur ned i Trysil by, hvor vi kiggede lidt på butikker (ikke mange, men lidt har også ret) og spiste på et pizzaria.

Kanosejlads på Trysil-elven og badning i samme

Morgenen startede som dagen før – lidt overskyet og med lækker morgenmad. Drengene kan ikke sidde stille i ret lang tid af gangen, så de løb ned i legerummet mens vi spiste færdig. Der var et stort legerum med både hoppeborg, trampolin, bordtennisbord, kolbøtte-madras og bord med tegnesager, så der var nok at give sig til for to vilde drenge. De fandt også en ven, som de hang ud med.

Efter morgenmaden var vi en tur i poolen igen, mens vi ventede på lidt opklaring i vejret, som heldigvis kom ved 11-tiden. Vi kørte ned til et kanoudlejningssted, hvor vi havde booket en tur med en kano fra Trysil til Grasmo Vildmarkscamp, 11 km længere nede ad elven eller ca. 2 timers sejlads.

Lidt overskyet, men super flot tur i kano på Trysil-elven

Udstyret med snacks, frokost, redningsveste og kort begav vi os ned ad elven, som var fin at sejle på, ikke de store udfordringer, perfekt til vores temperament og små børn. Trysilguidene, som udlejer kanoer, arrangerer også familierafting og andre former for rafting, men det foregik i de lidt mere vilde dele af elven. Det kunne jeg godt ha’ tænkt mig at prøve, men børnene skulle være mindst 6 år, og vores den mindste er kun 4, så det må vente et par år.

Vi holdt en frokostpause undervejs, og ellers gik den smukke tur op til Grasmo, hvor vi ankom midt på eftermiddagen. Her badede både drengene og jeg i elven, det var lidt koldt, omkring 18 grader, men meget forfriskende og klart vand. Vi blev samlet op og kørt tilbage til udgangspunktet ved 15.30-tiden.

Mere MTB-cykling – mor bliver udfordret

Efter en kop kaffe på hotellet var vi igen klar til lidt cykling, den store ville vise mig de lidt vildere (blå) MTB-stier, så afsted det gik til Trysil Bike Arena, Gullia. Jeg er ikke særlig modig, når det kommer til at køre på MTB, men jeg gjorde mit bedste for at følge med sønnen, som kastede sig ud i det – sej gut! Vi kørte af grønne og blå ruter, med sjove navne som ”Green fox”, Happy Rabbit”, ”Blueberry Swing”, ”Sweet Dreams” ”Rock ’n’ Roll” ”Sherwood Forest” og ”Rookie”. Jeg har aldrig været så vild med MTB-kørsel, men hvis det er på den slags stier, som de har i Trysil, så er det virkelig en helt anden sag! Så fedt!

Efter et par timers cykling var vi ved at være brugte, og aftenen gik med afslapning, lørdagshyggeslik og en lille flaske rødvin på hotelværelset.

Magic Moose og fjeldvandring

Den sidste dag på fjeldet var allerede i gang, denne gang med det smukkeste solskin over fjeldet. Efter morgenmaden pakkede vi sammen og checkede ud.

Morgenudsigt

Efter udcheckning begav vi os op til liften, som var åben i weekenderne. De to store drenge havde cyklerne med, mindstemanden og jeg var på gåben. Cyklerne blev placeret på en anordning på stoleliften, og så var vi på vej mod toppen!

På vej op med liften

De store drenge skulle prøve cykelturen ned over fjeldet: Magic Moose. Denne fantastiske sti går fra toppen og 3,5 km ned ad bjerget – og de er i gang med at lave de sidste 3,5 km færdig, så den til næste sæson vil være i alt 7 km lang og gå helt ned til udgangspunktet. Der er virkelig lagt penge og kræfter i det! Der var højt humør på bjerget, da de store drenge begyndte turen ned.

Mindstemanden og jeg begav os ud på en vandretur ned over fjeldet. Der var smuk udsigt, men jeg havde ikke været så god til at kigge på kortet, så den sti, vi gik ned ad, var ikke lige den sti, jeg havde planlagt at gå på. Det blev lidt mere spændende end ventet! Hele vejen ned ad fjeldet og også rundt om det, er der masser af naturlige stier og MTB-stier, som man kan gå og cykle på. Vi havde forvildet os ud på en sort-markeret sti, og den var både mere stejl og meget mere mudret, end jeg lige havde beregnet, så vores sandaler var bestemt ikke til pænt brug, da vi kom ned i dalen igen!

Nede ved hotellet mødtes vi med drengene igen, de havde haft den bedste tur på Magic Moose og derefter havde de cyklet lidt på banerne ved Gullia igen. Næste gang skal jeg helt sikkert med op og prøve nedfarten også – gerne med mindstemanden på pedal-cykel også 🙂

Hjem via Oslo med Stena Saga

Efter frokost sagde vi farvel til hotellet og begav os mod Oslo med en ispause undervejs. Vi var et par timer i Oslo, inden vi kørte om bord på Stena Saga, hvor vi havde kahyt på natsejladsen hjem. Hele familien synes, det er hyggeligt at sove sammen i en kahyt, og vejret var flot, så vi havde fin udsigt på udsejlingen gennem Oslofjorden – både fra dækket og også fra kahytten. Der var piratsjov for børnene om bord, og drengene vandt noget chokolade i et lotteri, men ellers var de for trætte til at deltage i løjerne, så vi gik forholdsvist tidligt til køjs.

Næste morgen kørte vi i land i Frederikshavn kl. 7.15, parat til en ny dag og med en masse gode oplevelser i bagagen. Det var en super god tur – kan varmt anbefales til den lidt aktive familie og også til venner eller par uden børn, der er masser af sjove aktiviteter for alle!

Gode tips:

• Lav turen som en rundrejse: Sejl ud via Göteborg og hjem via Oslo. På den måde kan man se lidt af Sverige på turen op og få en god nats søvn på Oslofærgen hjem.
  • Book mad om bord inden afrejse. På den måde sparer du både penge, og du sikrer dig et bord i restauranten.
  • Hvis du gerne vil gøre turen så billig som mulig, så lej en hytte og sørg for at tage mad og drikke med hjemmefra. Selvom kursen er favorabel for danskerne i Norge og Sverige lige nu, så er det dyrt at gå ud at spise, og du kan hurtigt bruge mange penge, hvis du spiser i byen hver aften.
  • Undersøg mulighederne hjemmefra og læg en plan – især hvis du ikke har så mange dages ferie. Der er et stort udvalg af forskellige aktiviteter, så det kan være fint at danne sig et overblik og planlægge i grove træk, hvad du vil foretage dig – og eventuelt booke ture/cykler på forhånd.
  • Lad dig ikke skræmme af sommervejret i norden! Vejret på fjeldet er meget omskifteligt, men vi havde sol alle dage og vejr til shorts, så selvom der kommer en lille sky eller byge, så er det hurtigt væk igen, og skal du være aktiv, er temperaturen på en 20-22 grader helt perfekt!
  • Se gode forslag til en aktiv ferie i Sverige eller Norge med eller uden børn på stenaline.dk

Se video fra  Trysil – fyldt med inspiration til sjove aktiviteter til en sommerferie i skønne Trysil:

Se tilbud på aktiv ferie i Trysil her