Sådan strækker man et skib

Hvordan strækker man et skib?

2019-04-26 | Hvordan fungerer det? | Ingen kommentarer

I Stena Lines historie har vi ombygget flere færger for at øge deres kapacitet. Sidste gang vi gjorde det, var i 2007, da Britannica og Hollandica, på Hoek van Holland-Harwich-ruten, blev udvidede med hele 50 meter ved at skære dem over på midten.

Vi omdøbte dem til Germanica og Scandinavica og flyttede dem til Göteborg-Kiel-ruten.

Her kan du se, hvordan vi forlængede skibene:

Som du kunne se, er princippet om at forlænge et skib simpelt, selv om ingeniørarbejdet, det involverer, er ret kompleks.

1. Først kommer skibet ind i en tørdok (se afsnit 3 i vores serie).
2. Når skibet er i tørdokken, skæres det i to halvdele, hver helt adskilt fra den anden.
3. Nu kan man fylde tørdokken med vand og fjerne den ene halvdel. Dette er muligt, fordi begge halvdele flyder uafhængigt.
4. På samme måde kan en ny midtersektion sættes ned i dokken, efterfulgt af den halvdel, man først havde fjernet.
5. De tre sektioner placeres lige ved siden af ​​hinanden, og dokken drænes igen.
6. Til sidst svejses de tre sektioner sammen.

Maja Petersen

Maja arbejder med digitalt indhold og sociale medier for Stena Line i Danmark. Her på rejsebloggen vil hun skrive om vores destinationer og rejseforslag og lægge historier op om Stena Lines færger og historie. Du er altid velkommen til at kommentere og stille spørgsmål!

Skriv en kommentar

Din email-adresse vil ikke være synlig

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.