Stena Germanica til metanoldrift

Stena Germanica til metanoldrift

Færger | 1 kommentar

I skrivende stund er Stena Germanica netop ankommet til Remontowa-værftet i Gdansk for at blive bygget om til at kunne drives af det mere miljøvenlige brændstof metanol. Faktisk er hun den første færge i verden i sin størrelsesklasse, som skifter til metanoldrift. Vi har bedt søfartsentusiast og blogger Henrik Forsman om at skrive en rapport før, under og efter ombygningen. Du kan læse hans første beretning om Germanica og hendes historie nedenfor.

Stena Germanica, som er en af de to færger på overfarten mellem Göteborg og Kiel, vil i første kvartal af 2015 blive det første fartøj i Stena Lines flåde, som bliver konverteret til miljøvenlig metanoldrift. Hun er lige ankommet til Remontowa, Polens største skibsværft, hvor hun skal tilbringe to måneder og gennemgå en ret intensiv ombygning.

Vi er til stede på værftet i Polen, hvor vi vil følge Stena Germanica og holde dig opdateret med ombygningsprocessen gennem hele forløbet. I denne første del vil du lære både skibet og hendes historie nærmere at kende.

Stena Germanica blev bygget på det spanske skibsværft Astilleros Espanoles (AESA) i Puerto Real og blev anvendt på Stena Lines rute mellem Hoek van Holland og Harwich fra marts 2001. Hun var den sidste af fire søstre i den såkaldte Stena Seapacer-serie og bar ved leverancen navnet ‘Stena Hollandica’. Sammen med sin identiske søster ‘Stena Britannica’ var hun en del af en ny satsning på RoPax-fartøjer på ruten mellem Holland og England.

For dig, som spekulerer over, hvad RoPax betyder, så kan det sammenfattes som et RoRo-fartøj (dvs. Roll on, Roll off), hvor der fokuseres på en stor lastkapacitet til køretøjer og en lidt lavere passagerkapacitet end det, der indtil dengang var det mest almindelige. Dette var en naturlig udvikling fra 80’ernes jumbofærger mod fartøj, som er tilpasset et øget behov for transport.

Transportbehovet voksede hurtigt, og allerede i 2003 blev hendes søster Stena Britannica erstattet af et større fartøj med samme navn for at øge kapaciteten, især til transporten mod vest, dvs. til England. Næsten præcis fire år senere, i foråret 2007, blev begge fartøjer taget ud af service for at blive forlænget med nye midtersektioner.

For Stena Hollandica, som var det ‘lille’ af de to skibe, betød dette, at hun fik øget sin kapacitet betydeligt fra 2900 til 4000 lanemeter og fra 400 til 900 passagerer. Samtidig blev alle passagerkahytter og opholdsrum totalrenoverede efter et koncept designet af Figura Arkitekterne fra Göteborg. Midtersektionen var over 50 meter lang, bygget på det tyske skibsværft Schichau Seebeckswerft (SSW) i Bremerhaven i Tyskland. Forlængelsesarbejdet blev derefter foretaget på et andet stort tysk værft, nemlig på Lloyd Werft, som også ligger i Bremerhaven.

For dig, som er lidt mere interesseret i de tekniske detaljer, så fik Stena Hollandica en ekstra sidepropel og nye såkaldte ‘Becker-ror’ for at øge manøvredygtigheden. For at tilgodese det øgede behov for elforsyning, blev der installeret to ekstra maskiner med generatorer. Efter renoveringen passede de to fartøjer på Hoek-Harwich-linjen bedre sammen rent kapacitetsmæssigt. Med en længde på 240 meter var de to fartøjer nogle af de største af deres slags i verden.

Transportbehovet på Hoek-Harwich-ruten forventedes at stige yderligere, og for at imødekomme fremtidige krav, bestilte Stena Line i 2010 to nye fartøj, som skulle være endnu større (!) Stena Hollandica og Stena Britannica blev dermed ledige og kunne tilpasses deres nuværende service på Göteborg-Kiel-ruten. Samtidig stoppede Stena Line fragtruten mellem Göteborg og Travemünde, da to store skibe kunne erstatte fire mindre, en positive udvikling i det langsigtede miljøarbejde.

I foråret 2010 tilbragte Stena Hollandica tre måneder på Remontowa-værftet i Gdansk for igen at gennemgå en større ombygning. Denne gang var det hovedsageligt nye kahytter, som blev tilføjet, og totalkapaciteten øgedes fra 900 til de 1.300 passagerer, der er plads til i dag. Et lille antal luksuskahytter med jacuzzi og egen terrasse blev tilføjet for at tilgodese de rejsende, som ønsker det absolut bedste.

I slutningen af august 2010 blev vores temafartøj indsat på Göteborg-Kiel-ruten under navnet ‘Stena Germanica III’. Hvis du regner bagud i tid, så er den nuværende Stena Germanica faktisk den tredje, der bærer dette navn. Hendes to forgængere blev bygget i hhv. 1967 og 1987, men det er en helt anden historie! Grunden til, at hun fik romertallet efter sit navn, var, at den tidligere Stena Germanica stadig var registreret i det svenske skibsregister og ifølge en lov, som blev stiftet i 70’erne, må der kun være ét skib med et specifikt navn registreret på samme tid – så ved du det!

Stena Germanica III mistede sit romertal i september 2010 og har lige siden sejlet stabilt på Göteborg-Kiel-ruten, kun med mindre afbrydelser pga. periodiske værftsbesøg. Hver aften kan vi se hende foretage en imponerende manøvre ved Majnabbeterminalen i Göteborg, hvor hun vender rundt for at sætte kursen mod Tyskland.

For fremdriften af skibet er der i maskinrummet fire 8-cylinders Wärtsilä-Sulzer, såkaldte ‘Lap maskiner’, som er en gennemtestet og pålidelig model. De er parvist tilkoblet de to propelleraksler gennem reduktionsgear. Disse bliver også tilpasset metanoldriften under den store ombygning, og der bliver derfor et ophold i rutefarten, men som tidligere nævnt vil vi følge hende gennem hele forløbet og lade dig vide, hvordan det går!/Henrik

Vi håber, du finder Stena Germanicas konvertering til metanoldrift lige så spændende, som vi gør. Gå ikke glip af chancen for at følge med i udviklingen her på bloggen. Har du spørgsmål, så stil dem endelig til Henrik som kommentarer herunder.

Her finder du Henriks blog ’The Motor Vessel’


  • […] til en grøn, miljøvenlig virksomhed. Præcis som tidligere går rederiet her sin egen vej. På Stena Germanica begynder man at anvende metanol som erstatning for fossilt brændstof. Metanol er gennem et par årtier blevet fremstillet som den […]