Toggle mobile menu
Toggle mobile menu

Hun er som en hvid svane

2016-05-11 | Ombord | Ingen kommentarer

Ståle, Haakon og Per mødes på kajen. Foran dem ligger deres fælles store lidenskab: Den 35 år gamle dame, Stena Saga. Vi møder Ståle Hatlelid Karlsen (23), Haakon Mossin Gjøen (30), Per Nilsen (30) en lidt grå dag på kajen i Oslo. Vi mødes for at snakke om kærlighed. Haakon kikker ud på Saga som gør…

Døbt af Pippi Langstrømpe – Stena Line 1968-1969

2016-05-06 | Færger | Ingen kommentarer

I 1968 har Stena Line fundet sin form som rederi. Det tidligere forgrenede rutenet er “kogt ned” til de mest rentable og strategisk vigtige ruter. Færgeruten begynder fra Göteborg og har Frederikshavn og Kiel som mål. Den sidste dedikerede passagerrute er Stockholm-Mariehamn, som fortsætter med at være meget indbringende. Oppe i Stockholm sej...

Verdens smukkeste færge – Stena Danica 1969

2016-05-06 | Færger | Ingen kommentarer

Mange hævder, at Stena Danica er den smukkeste færge, der er blevet bygget. Hun havde slanke linjer som et passagerskib og havde alligevel den højde og volumen, der var typisk for datidens færger. Interiøret i Stena Danica skulle tiltrække et ungt og kræsent publikum, især dem, hvis opmærksomhed var blevet fanget af P...

Stena Line modtager to priser inden for en uge

2016-04-21 | Færger | Ingen kommentarer

Verdens første metanoldrevne passagerfærge Stena Germanica har netop modtaget yderligere to prestigefyldte internationale miljøpriser Stena Line-færgen, Stena Germanica, er allerede blevet præmieret fire gange for sin miljøvenlighed. Nu er det sket i yderligere to tilfælde, idet verdens første metanoldrevne passagerfærge har modtaget endnu to prestigefyldte internationale priser. Der er tale om den såkaldt...

Stena skriver kontrakt på fire nye RoPax-færger

2016-04-07 | Færger | 12 kommentarer

– Bliver verdens mest brændstofeffektive færger! Stena har skrevet kontrakt, forudsat en godkendelse fra bestyrelsen i slutningen af april, på fire nye RoPax-færger med planlagt levering i 2019 og 2020 med muligheden for at bestille yderligere fire færger. Færgerne er optimerede for effektivitet og fleksibilitet og skal bygges på AVIC Shipya...

Stena Line år 1967

2016-02-10 | Færger | Ingen kommentarer

I 1967 ændres reglerne for import af toldfrie varer. Den såkaldte 24-timers regel indføres, og det indebærer, at passagerer, som ønsker at importere toldfrie varer, skal have været ude af Sverige i mindst 24 timer. Hos Stena Line er man velforberedt på denne situation og udvikler virksomheden i overensstemmelse med de nye forhold. Det forrige…

Stena Germanica

2016-02-03 | Færger | Ingen kommentarer

  Historie Stena Germanica havde et fantastisk og unikt design. Udstødningsrørene blev placeret i agtermasten, som på denne måde blev skorstenen. Hældningen på overbygningen og masterne var et vovet og moderne design, og det gav en fornemmelse af de ekstraordinære hastighedsressourcer, som færgen besad. Dækhuset var langt og højt. Det føltes næsten som et krydstogtskib….

Stena Line 1966

2016-01-21 | Færger | Ingen kommentarer

I år 1966 er det meningen, at Stenalinjens ekspansion skal fortsætte. Da den nye Tysklandsfærge bliver forsinket, bliver året i stedet en periode med konsolidering af det, der er opnået hidtil. Der er dog også skyer ude i horisonten, og fremtidsudsigterne forandres. I 1967 introducerer man en 24-timers regel. Det indebærer, at en passager skal…

Lille Stena Baltica

2015-11-11 | Færger | Ingen kommentarer

Stena Baltica var den første færge, som Stena bestilte. Det kunne mærkes. Hendes sødygtighed var ikke den bedste. Imidlertid blev hun luksuriøst indrettet, og der var både café, restaurant og cocktailbar, som gjorde turen meget behagelig for passagererne, så længe der ikke var nogen vind. I løbet af hendes 40-årige karriere tjente hun både i…

Året var 1965

2015-09-13 | Færger | 4 kommentarer

Dette var i sandhed et begivenhedsrigt år i rederiets historie. Det begyndte dog med beslutningen om at afvikle en af passagerruterne fra Göteborg. Trafikken mellem Göteborg og Sandefjord havde i 1964 været en spændende nyhed for både Göteborg og de norske passagerer. Politikerne havde dog ikke set venligt på “spiritusruten over Skagerrak”, og i løbet…

Blog-kategorier

Mest kommenterede indlæg