Stena Danica – Danica IV

2015-06-24 | Færger | 9 kommentarer

Her kan du læse det fjerde og sidste indlæg i serien om den populære dame, Stena Danica, som blev 50 år i 2015. Gik du glip af de første indlæg? læs om Danica I, Danica II og Danica III

Stena Danica XXL

Leveringen af de jumbofærger, der blev bestilt fra Frankrig i 1980, blev forsinket et år på grund af problemer med gearet på en prøvetur. Som følge heraf skulle de tekniske installationer om bord laves helt om. I mellemtiden var Sessanfærgerne Kronprinsessan Victoria og Prinsessan Birgitta blevet leveret, og de blev sat ind som erstatning på Frederikshavnslinjen.

I februar og april 1983 blev de nye færger Stena Danica (IV) og Stena Jutlandica (II) leveret, og der blev holdt et stort arrangement for et begejstret publikum. Selv om Stena Lines gamle Danmarksfærger havde været de største i verden i deres kategori, da de var blevet bygget, så var de nye fartøjer helt anderledes rummelige. Restaurantkapaciteten var enorm. Den attraktive bar, som var placeret forrest i færgen havde en veludstyret scene til forestillinger. Der var ca. 1.800 siddepladser på de nye færger. Den vigtigste nyhed om bord var dog shoppen med toldfrie varer med et butiksareal på hele 600 m2. Noget lignende var aldrig set tidligere på en færge. Her var der også plads til Stenas udvidede og eksklusive sortiment. Om bord var der også en stor og veludstyret konferenceafdeling med ni lokaler og plads til mellem 4 og 250 gæster.

blogg-mall-danica44

Hele Stena Danicas (IV) indretning var planlagt til et fleksibelt brug. Cafeteriet kunne fungere som en restaurant lige som dele af konferenceafdelingen. Natklubben blev ofte brugt som café. De små mødelokaler blev indrettet med toilet og bad og kunne bruges som luksuskahytter. Stena Danicas (IV) indretning var ret mørk som i 1970’erne, men samtidig elegant. Den var skabt af den franske indretningsarkitekt Julia Merkx. Navnene på flere af lokalerne var også franskinspirerede, såsom Champagne, Mississippi og Louisiana. Fartøjet bød passagererne unikke muligheder for afslapning og nydelse i et miljø, der absolut blev opfattes som eksklusivt. Der var to separate vogndæk til køretøjer, begge i fuld højde. Ligesom deres forgængere på Frederikshavnslinjen blev de lastet separat. Med sidedøre på øverste dæk undgik man tunge og dyre ramper om bord, og lastning og losning kunne gøres hurtigere. På denne måde kunne liggetiderne i havnen hele tiden holdes nede trods de store lastmængder. Når personbilerne blev lastet, brugte de den samme banebredde som lastbilerne. De overfyldte vogndæk, som skræmte passagererne i 1960’erne, var væk. Også her var komforten meget højere end tidligere.

Selv besætningens lokaler var af en helt anden standard end på de tidligere Stenafærger. Alle kahytter og lokaler var placeret på de to øverste dæk. Sammenlignet med den tidligere placering under vogndækket gav denne indretning nu Stena Danicas (IV) besætningsmedlemmer bedre muligheder for uforstyrret hvile. Det var et vigtigt skridt for arbejdet mod et bedre arbejdsmiljø om bord.

Champagne-æra på Kattegat

Frederikhavnsfærgerne havde et stort kundegrundlag af endagspassagerer, der spiste, dansede og, ikke mindst, handlede toldfrit om bord. Stena Danica (IV) og Stena Jutlandica (II) sejlede temmelig tæt på hinanden fra Göteborg både om morgenen og først på aftenen. De lidt ældre tog afsted om morgen og de yngre om aftenen, når stemningen om bord var mere intens. På den måde blev antallet af rejsende maksimeret og nåede et helt unikt højt niveau. Stilen, maden og underholdningen om bord var samtidig mere sofistikeret og eksklusiv. Stena Line havde fjernet sig fra trængslen og køerne på 1960’ernes færger. På samme tid som passagererne strømmede til, blev de kæmpestore vogndæk også fyldt med lastvogne i en højkonjunktur, som man i 1980’erne troede, ville vare evigt.

blogg-mall-danica-iv

 

De to nye færger blev således en økonomisk succes. De erstattede i praksis de fire tidligere færger. Byggeriomkostningerne på 135 millioner pr. færge var meget lav, og rentevilkårene for lånene var også fordelagtige. Succesen med Stena Danica (IV) og Stena Jutlandica (II) dannede grundlaget for den udvidelse, der med tiden skulle forvandle Stena Line fra et lokalt til et globalt færgerederi.

Still going strong

Da vi sidder i skybaren på Hotel Riverton i Göteborg, ser vi Stena Danica (IV) glide op foran Göta-elven, som hun har gjort omkring 25.000 gange før. Profilen er kendetegnet ved en tidløs skønhed.

Om bord er der hundredevis af glade mennesker, ikke mindst Göteborgere, der har spist i færgens restaurant og handlet i Bordershoppen. Måske er stilen lidt mere enkel og mere folkelig end i 1980’erne. Alligevel er det, som om tiden har stået stille, ikke bare 30 år, men måske endda 50 år. Konceptet Stena Danica lever.

I årenes løb er færgens interiør blevet renoveret omkring hvert femte år for at tilpasse det til nye tider og behov. Der har været plads til de mange justeringer om bord, og derfor har fartøjet været i stand til at bevare sin tiltrækningskraft. Den første større ombygning fandt sted i maj/juni 1987. Da blev bar Lido bl.a. lavet om til dansebaren Broadway i blåt, messing og mahogni. Lige præcis dette lokale var måske det mest elskede nogensinde på Stena Danica. En omfattende renovering, som ændrede hele skibets karakter, fandt sted fra februar til april 2009. I det tidlige forår 2015 blev der, som et resultat af den vellykkede Bordershop-indsats, bygget et nyt indkøbscenter om bord. I skrivende stund har Stena Danica (IV) sejlet i 32 år på sin oprindelige rute. Der er ingen svensk færge, der bare kommer tilnærmelsesvis tæt på denne rekord. Det er en kvalitetsstempling af de arkitekter og ingeniører, der dengang designede hende. Søsterskibet Stena Jutlandica (II) havde en betydeligt kortere karriere på Göteborgruten. I 1996 blev hun flyttet til Stenaruten Dover-Calais. I 2002 forlod hun Stena og blev faktisk allerede skrottet i 2011 efter et havari og længere tids pause.

danica4

En dag tvinges Stena Danica (IV) til at sætte kursen mod vest fra Göteborg for aldrig at komme tilbage. Den dag vil der sikkert blive knebet en tåre af mange Göteborgere. På den færge har de sejlet for første gang eller måske mødt deres eneste ene. En stor del har også arbejdet om bord. Stena Danica (IV) bliver måske det klassiske passagerfartøj, som forbindes med Göteborg, næsten mere end fartøjerne Bohuslän, Kronprinsessan Ingrid, Suecia, Britannia, Gripsholm eller Kungsholm? Det er i hvert fald i den klasse, hun sejler!

 

Maja Petersen

Maja arbejder med digitalt indhold og sociale medier for Stena Line i Danmark. Her på rejsebloggen vil hun skrive om vores destinationer og rejseforslag og lægge historier op om Stena Lines færger og historie. Du er altid velkommen til at kommentere og stille spørgsmål!

  • Mark Hansen says:

    Jeg sejlede med Stena Danica i 80’erne og elsker den færge. Sidst jeg var med hende, var i marts 2017. 🙂 Jeg håber hun vil sejle i mange år endnu, hun er jo en velholdt dame i sin bedste alder.

    • Maja says:

      Hej Mark.
      Tak for din besked. Hvor er det dejligt at høre om dine gode erfaringer med Stena Danica 🙂 Hun er faktisk i dok lige nu og tre uger frem, hun skal ha’ en større renovering forskellige steder, og hun skal have bygget en tema-bar på dækket, som skal være overdækket med glas – jeg glæder mig meget til at se resultatet!
      Vi håber selvfølgelig også, at hun har mange gode år endnu.
      Vi glæder os til at byde dig velkommen ombord.
      Mvh. Maja / Stena Line.

      • Mark Hansen says:

        Hej Maja.

        Det lyder spændene med en tema-bar.
        Er det på soldækket eller indendørs?
        Og hvad slags renovering skal der foretages?

        Mvh Mark.😊

        • Maja says:

          Hej Mark.
          Jeg beklager det sene svar!
          Det er på soldækket, baren bygges – den skal hedde “The Reef Ocean Bar”, og den bliver overdækket af glas og med siddepladser til 300 personer. Ellers skal hun have en generel ansigtsløftning på flere offentlige arealer. Derudover er det vist også planen, at chaufførloungen på dæk to skal shines op, men jeg er lidt i tvivl om det sker nu eller om det først er på et senere tidspunkt.
          Ha’ en god dag.
          Mvh. Maja / Stena Line.

  • Lennart Rasmussen says:

    Jeg har sejlet med meget med Stena Danica som dreng i 80´erne og jeg har mange gode minder fra dengang. Derfor betyder Stena Danica rigtig meget for mig i dag og den er helt klart min favoritfærge blandt dem alle i hele rederiet. Derfor er det altid den jeg vælger når jeg skal til Sverige.

    Var med den så sent som i går, og så med STOR interesse 50 års udstillingen om de 4 færger. Jeg ville så gerne se flere interriør billeder af dem alle sammen, så hvis de eksisterer vil jeg hermed gerne opfordre til at lægge mange flere historiske billeder ind på jeres side, gerne af alle jeres færger.

    Tak fordi i har bevaret Stena Danicas sjæl gennem alle årene. Absolut den aller hyggeligste færge der er tilbage.

    Mvh Lennart Rasmussen

    • Maja says:

      Hej Lennart.
      Mange tak for din kommentar og de pæne ord om Stena Danica. Vi skal nok sørge for at få lagt interiørbilleder ud, når vi har nogle – det er dejligt at vide, at du og andre sætter pris på dem.
      Vi glæder os til at kunne byde dig velkommen om bord igen.
      Med venlig hilsen Maja Petersen – Stena Line

  • Irving Zobbe says:

    Finns det nogon i Stena Line, som tänker på, att “Stena Danica IV” har satt en rekord.
    Det händte sista år i februari, då “Stena Danica IV” fylldte 31 år.
    Då blev hun den färjan, som hadde trafikerat Frederikshavn i flest år. Den förre rekordholderan var “Peter Wessel I”, som seglade Larvik (Strömstad, Fredrikstad)-Frederikshavn 1937-1968 – de första åren endast om sommaren och avbryten af Andra Världskriget, när tyskarna konfiskerade henne.

    Många hälsningar

    Irving Zobbe

  • Mark Hansen says:

    Jeg kan godt huske, da jeg sejlede med Stena Danica IV og Stena Jutlandica II for første gang. Det var i 1987 og efterfølgende år. Det var gode tider med toldfrit salg og god mad. Sidst jeg sejlede med Stena Danica IV var d. 29 maj 2014 sammen med en god ven gennem mange år. Det var en dejlig tur.
    Men skal da nok ud og sejle med hende igen og se det nye indkøbscenter.
    Håber at M/s Stena Danica IV har en del år endnu at sejle i, for det er en rigtig klassiker. 🙂
    God sommer.

    Kærlig hilsen Mark.

    • maja says:

      Hej Mark.
      Tak for de søde ord om Danica IV, vi glæder os til at kunne byde dig velkommen om bord snart 🙂
      Rigtig god sommer til dig også.
      Med venlig hilsen Maja / Stena Line

Skriv en kommentar

Din email-adresse vil ikke være synlig