Toggle mobile menu
Toggle mobile menu

Fra fræk udfordrer til etableret rederi

2018-01-16 | Færger | Ingen kommentarer

1972 er et meget begivenhedsrigt år, hvor Stena går fra at være en opstartsvirksomhed til at være et af ​​Göteborgs mest etablerede rederier. Den nye, elegante terminalbygning på den sydlige bred af Göta-elven markerer starten på en ny æra i Göteborg. Det var efterhånden lang tid siden den traditionelle havnevirksomhed havde forladt sydside...

Hvilken betydning har tyngdepunktet?

2018-01-10 | Ombord | Ingen kommentarer

Hvad kongen ikke vidste… Da den svenske konge Gustav II Adolf bestilte det kongelige krigsskib Wasa, vidste han tydeligvis intet om, hvor vigtigt det er at kende tyngdepunktet. Han beordrede, at der skulle bygges et ekstra kanondæk – og Wasa kæntrede få øjeblikke efter, at starten var gået for hendes jomfrurejse i 16...

Stena Olympica

2018-01-04 | Færger | 3 kommentarer

Stena Olympica blev bygget i Jugoslavien og leveret samme år som OL i München i 1972. Designet og indretningen var klart inspireret af det årti, hun blev leveret i, samt af hendes skandinaviske baggrund. Læs mere om hendes 40 år lange historie nedenfor. Fakta: Leveret i juni 1972 fra Titovo Brodogradiliste i Kraljevica i det tidligere…

Hvad er en bulb?

2017-11-10 | Færger Sverige | Ingen kommentarer

Du har sikkert set den pæreformede bule, som stikker frem fra skibets bov. Vores færger har alle sammen en. Men hvad er det egentlig for noget, og hvad gør den godt for? Det hedder en bulb, og det er en smart opfindelse, som hjælper med at mindske skibets modstand, mens det sejler gennem vandet. Resultatet…

Hvordan kan en færge flyde?

2017-10-26 | Færger | Ingen kommentarer

Vi introducerer nu “Hvordan fungerer det?” med Sigurd og Lillie Marlén Har du nogensinde undret dig over, hvorfor nogle ting flyder og andre synker til bunds? Sigurd, vores vært om bord på Stena Danica og co-host på vores nye video-serie ”Hvordan fungerer det?”, har også undret sig. Og det gjorde en græsk matematiker ved navn…

Stena Line i årene 1970-71

2017-02-24 | Færger | Ingen kommentarer

Stena har i årene 1964-1969 gennem et stort nybygningsprogram udviklet sig fra at være et passagerrederi for shopping til at være Sveriges førende færgeselskab. Man beskæftiger i 1970 fire fartøjer på tre forskellige linjer. Trafikkens drives med Sveriges to største byer som baser, Göteborg og Stockholm. I årene 1970-71 planlægger rederiet at vokse betydeligt på…

Samarbejde med Mercy Ships

2017-02-14 | Færger | Ingen kommentarer

Stena Line engagerer sig i verdens største hospitalsfartøj og indgår et samarbejde med velgørenhedsorganisationen Mercy Ships. Det er blandt andet planen, at rejsende med Stena Line skal opfordres til at gøre en forskel. Topbillede: Stena Lines adm. direktør Niclas Mårtensson sammen med Pascal Andreasson, markedsansvarlig i Mercy Ships Sverige Mercy Ships ejer og driver verdens største hospitalsfartøj og yder…

En utrolig Olsson fylder 70!

2017-02-03 | Færger | 2 kommentarer

Det begyndte hjemme ved køkkenbordet, da Dan Sten Olsson bare var 15 år. Rejsen med Stena Line. D. 2/3-2017 fyldte vores ejer, bestyrelsesformand og CEO for Stena AB 70 år. Det har været nogle begivenhedsrige og spændende år, som vi gerne vil dele med jer her på bloggen.  Da Dan Sten var 15 år, grundlagde hans far,…

Stena Britannica med nyt look

2016-11-16 | Færger | Ingen kommentarer

Under Stena Britannicas ophold i dokken på Damen-værftet i Rotterdam var hun det første skib i Stena Lines flåde til at få en ny opdateret bemaling med grønne bølger suppleret med sloganet “Connecting Europe for a sustainable Future” (”Forbinder Europa for en bæredygtig fremtid”). Ny bæredygtig standard Dette er den nye standard for Stena Lines…

Shipping: En uundværlig del af verden

2016-09-29 | Færger | Ingen kommentarer

I dag fejres World Maritime Day over hele verden. Og for 2016 har den Internationale Maritime Organisation (IMO) valgt dette tema: “Shipping: En uundværlig del af verden”. Vi kan ikke være mere enige. Stenas flåde alene rejser 270 gange rundt om Jorden. Hvert år. Med sit omfattende rutenetværk i Nordeuropa fragter Ste...

Blog-kategorier

Mest kommenterede indlæg