Vores passagerer har forskellige grunde til at rejse med færgen. Vi har fundet 10 gode grunde til, at du måske også har lyst til at tage færgen i stedet for flyet, næste gang du skal på ferie. Læs listen her! 1. Medbring al den baggage, du har lyst til Dette er en favorit. Har du…
Hun startede sin karriere i 60’erne som et passagerskib i Nordsøen, chartret til os på Skagenlinjen og derefter omdannet til et hospitalsskib – en forgænger til vores nuværende partner, Mercy Ships – som behandlede civile patienter under Vietnamkrigen. Det var der, hun kom til at hedde the Ship of Hope (Håbets Skib)...
I vintermånederne kommer flere af vores skibe i tørdok til deres årlige inspektion og renovering. En af disse var Stena Danica. Mens hun blev forkælet på værftet, holdt Stena Gothica sammen med Stena Jutlandica og M/V Gute skansen på ruten Frederikshavn-Göteborg. Men hvem er denne trofaste gamle dame? Vores historie-eksperter Rickard Sahlsten o...
Tænk på et stort skib lastet med en flydende olie, for eksempel (som det ofte er tilfældet). I en enkelt stor tank har væske tendens til at bevæge sig meget, når skibet møder bølger. Dette skyldes, at væsken har en masse plads til at bevæge sig på. Som du kan forestille dig, er dette ret…
Har du nogensinde tænkt over, hvor ordet ballast stammer fra? Det kommer fra det gamle nordiske ord “barlast”, hvilket betyder uden (“bar”) last. Og der er en grund til det … Når et skib er fuldt lastet (som f.eks. en færge med hundrede biler og lastbiler), sænker belastningens vægt skroget i vande...
Hvis du så den første episode i vores serie, hvor vi talte om opdrift, kan du måske huske, at vægten af det vand, et skib fortrænger, er lig med selve skibets vægt. Dette er kendt som Archimedes-princippet. Men hvordan bestemmer man vægten af det vand? Skibsbyggere har løst vandvejningsproblemet ved at male forskydningsmærker på hver…
1972 er et meget begivenhedsrigt år, hvor Stena går fra at være en opstartsvirksomhed til at være et af Göteborgs mest etablerede rederier. Den nye, elegante terminalbygning på den sydlige bred af Göta-elven markerer starten på en ny æra i Göteborg. Det var efterhånden lang tid siden den traditionelle havnevirksomhed havde forladt sydside...
Hvad kongen ikke vidste… Da den svenske konge Gustav II Adolf bestilte det kongelige krigsskib Wasa, vidste han tydeligvis intet om, hvor vigtigt det er at kende tyngdepunktet. Han beordrede, at der skulle bygges et ekstra kanondæk – og Wasa kæntrede få øjeblikke efter, at starten var gået for hendes jomfrurejse i 16...
Stena Olympica blev bygget i Jugoslavien og leveret samme år som OL i München i 1972. Designet og indretningen var klart inspireret af det årti, hun blev leveret i, samt af hendes skandinaviske baggrund. Læs mere om hendes 40 år lange historie nedenfor. Fakta: Leveret i juni 1972 fra Titovo Brodogradiliste i Kraljevica i det tidligere…
Den mystiske sag om det forsvundne vand… Ingen kran i hele verden er stærk nok til at løfte et 20.000 ton tungt fartøj op i luften. Ikke desto mindre skal en færge alligevel nogle gange have dens undervandsliggende skrog malet, vedligeholdt og repareret. Og det kan ikke rigtig lade sig gøre i vandet. Så hvad…