Skye

På Harry Potter-rejse i Storbritannien – del 2

England og øvrige ruter | Ingen kommentarer

Den svenske blogger Camilla Gunnarsson vandt en rejse fra Sverige til Tyskland med Stena Line (Göteborg-Kiel). Hun og hendes familie brugte deres kreativitet og begav sig ud på en utrolig inspirerende rejse til Storbritannien i Harry Potters fodspor. I dette blogindlæg, som er anden del af to, kan du følge familiens videre rejse, som nu fortsætter videre mod Skotland. Du kan lære første del her: På Harry Potter-rejse i Storbritannien – del 1.  Herunder følger Camilla Gunnarssons blogindlæg:

Skotland og hjemrejsen

Da vi nærmede os Skotland, forandrede landskabet sig og blev mere kuperet. Selv Matilda, som primært var interesseret i de Harry Potter-relaterede attraktioner, syntes, at det var værd at tage kameraet frem, da hun så bjergene rejse sig, lige foran os.

Vores første mål i Skotland var øen Islay med sine otte whiskydestillerier. Vi vidste, at man derfra kunne tage en båd videre til Arran og derefter fortsætte til Skye. Mens Arran knejsede sig over os, pakket ind i en tæt tåge, spejdede vi ivrigt efter delfiner og sæler. Vi så dog hverken delfiner eller sæler på denne sejltur, men det lykkedes os senere at se begge dele.

På Arran blev det tid til at slå teltet op. Natlogi på turen var nemlig en kombination af en lejet lejlighed, hotelovernatninger og teltnætter. Vi er ikke erfarne campister, selvom min mand har overnattet i telt adskillige nætter under sin værnepligt, mens børnene og jeg kun har camperet et par enkelte nætter hjemme på gården. At have camperet på øer og nær kystlandskaber og bjerge i Skotland har dog givet os blod på tanden!

Arran er en grøn og frodig ø, selvom terrænet er kuperet. Islay er mere “robust, vild og forblæst” og passer nok bedre til vores temperament. Øen er lille, og man kan derfor sagtens nå at besøge alle de otte destillerier, som er smukt beliggende ved havet, på en enkelt dag. Man kan i øvrigt vælge en guidet tur, hvor man får et indblik i, hvordan produktionen foregår, selv uden at prøvesmage. Vi kunne godt lide whiskyen, der kommer fra området, inden vi besøgte stedet, men efter vores besøg på destillerierne, er vi bare blevet endnu mere vild med den! Bowmore, Laphroaig, Lagavulin, Caol Ila Ardberg m.fl. Og selvfølgelig Bruichladdish, hvis økologiske whiskyvariation i en turkis flaske, vi opdagede på Bloggbussen-turen sidste år.

Fra Islay gik rejsen til det skotske fastland. Ny båd, nye delfinspænding. Vi styrede mod bjergene i Glencoe, fik en kop kaffe på et skisportssted, nød at se sne på bjergtinderne og beundrede udsigten, som også optræder i Harry Potter-filmene. Nogle mil fra Glencoe ligger byen Fort William og Skotlands højeste bjerg, Ben Nevis, med sine 1.344 meter over havets overflade. Fra Fort William tog vi toget The Jacobite tur og retur til Mallaig, samme strækning, som Hogwarts Express opererer på, når det tager turen til Hogwarts i Harry Potter-filmene.

Fra Fort William fortsatte vi mod Loch Ness for at lede efter Nessie. Vi så hende dog ikke, men besøgte den interessante udstilling på Loch Ness Centre and Exhibition, som stiller mange spørgsmål, men kun giver få svar. Efter Loch Ness endte vi på et hotel i Inverness, mens teltet tørrede. I Inverness besøgte vi også Culloden Battlefield, hvor jakobitterne forsøgte at tage magten tilbage til “Stuart-familien”, men i stedet led de noget af et nederlag, og efterfølgende måtte de se, at både klansystemet og kitler blev forbudt. Jacobitternes leder flygtede til øen Skye, forklædt som Flora MacDonalds tjenestepige. Det var interessant at høre om en kvindes fremtrædende historiske rolle, og med denne historie in mente kunne vi rejse videre mod Skye. Vi valgte Skye takket være en virkelig cool cykelfilm, “The Ridge”, på VisitScotlands hjemmeside. I filmen cykler Danny MacAskill på øens snoede bjergrygge. Bjergene imponerede os, ikke mindst da vi selv stod foran dem, men at tage turen på cykel var nu ikke noget for os. Derimod tog vi turen op ad en mægtig klippe, der stod ret op i luften. Det var omtrent sådan en, som MacAskill balancerer på i filmen.

Tid til bylivet igen! Edinburgh. Vi fik kaffe på The Elephant House, hvor J.K. Rowling sad og skrev historierne om Harry og vennerne. Vi gik forbi Balmoral, hvor hun angiveligt skulle have skrevet slutningen af ​​den sidste bog. Vi besøgte endvidere slottet, hvorefter vi rejste videre mod England, igen.

Næste stop på vores markerede rute var den snoede Potter-sti, der leder frem til slottet i Alnwick, hvor Harry og vennerne lærte at flyve på deres koste. Hvis du tilfældigvis også er interesseret i TV-serien Downtown Abbey, er dette slot værd at besøge, idet flere af scenerne er indspillet på netop denne lokation.

Vores sidste stop på turen blev katedralen i Durham, hvor flere Hogwarts-scener blev indspillet i klostergangene. Vi tog en pause i klostercaféen og reflekterede lidt over rejsen, livet, og Potter-filosofien: “It is not our abilities that make us what we are. It is our choices”. Det er som om, at der bliver mere tid og energi til de vigtige ting her i livet, hvis man blot skræller en del af det ligegyldige væk. Præcis, som munkene gjorde det.

Nu var vi klar til at tage hjem. Natfærgen ventede på os i Harwich, og siden motorvejen op gennem Holland og Tyskland. Næste natfærge tog os fra Kiel til Göteborg, mens vi nød en buffet ombord, og senere fik vi os en god nats søvn.

Ved du forresten, hvor god buffeten er på Stena Lines færge fra Kiel til Göteborg, når man hovedsageligt er blevet fodret med fish and chips i England og Skotland i mere end to uger? Det ved vi. AMAZING! Just like magic!

Bag os ligger tre ugers rejse og utroligt mange oplevelser, der har resulteret i næsten 30 blogindlæg. På mandag er det tilbage til arbejdet. Det var en kort ferie i år. Tre uger. Men stadig lang. Vores tre ferieuger føltes næsten som tre måneder. Mindst! Og vi har fået hvilet ud og har dermed fået et lille break fra den travle hverdag. Og vi var heldige med vejret, det regnede kun lidt!

Blogindlæg fra den anden del af turen:

Arran

Edinburgh

Alnwick

Durham

Tanker og tips om rejser til og i Storbritannien

Vi syntes, at det fungerede rigtig godt at anvende vores egen bil både til og i Storbritannien. Selvfølgelig kan du altid leje en bil på stedet, men da vi skulle være væk i længere tid og derfor havde en masse bagage, føltes dette som et både billigere og lettere alternativ.

Vi overvejede på et tidspunkt at tage vores campingvogn, Cabby 650, med. Folk kiggede nærmest skræmt på os, da vi sagde, at vi påtænkede at gøre det. “Altså … vejene er jo smalle…”, hørte vi op til flere gange. I sidste ende besluttede vi os for at lade campingvognen blive derhjemme. En beslutning, som vi endte med at blive ret glade for. Havde vi haft campingvognen med os, havde vi ikke været i stand til at bevæge os så frit på f.eks. øerne, hvor vejene er ret smalle. På den anden side var en del andre veje meget brede, ligesom flersporede motorveje. Så det er muligt at rejse med campingvogn i Storbritannien, og der er også flere, der gør det, men de engelske autocampere er generelt mindre og smallere end de svenske. En lille autocamper ville derfor være det perfekte valg. Så ville man også kunne campere frit langs den skotske kyst og oppe i bjergene, uden at skulle bekymre sig om en regnfuld aften.

Apropos køretøjer og trafik, var venstretrafikken noget, vi bekymrede os om, før vi tog afsted, men vi vænnede os nu hurtigt til denne type trafik.

Vores favoritter på rejsen

Matilda:
Alt, der havde noget at gøre med Harry Potter.

Anton:
Bjergene. Og det at se sne på toppen!

Anders og Camilla:
Øerne Islay og Skye. Bjergene og den mægtige natur i Skotland.
At overnatte i telt ude i denne fantastiske natur.

Tips/rart at vide

• Der er flere ting, som man er nødt til at booke på forhånd, bl.a. Harry Potter-studierne. Det kan også være fuldt booket på Madame Tussauds, Stonehenge, toget The Jacobite og færgerne til og fra øerne Arran og Islay. Turen til Skye går via en bro.
  • Hotellerne var fuldt bookede, hvilket egentlig var overraskende taget i betragtning af, at vi rejste i juni-juli, som stadig ligger relativt tidligt i turistsæsonen. På campingpladserne er der altid ledige pladser, og vi slog lejr i flere nætter. I Skotland er fricamping tilladt, men dette gør sig ikke gældende i England.
  • Medbring regntøj og vandtætte sko. Klæd dig gerne i lag på lag, vejret skifter hurtigt, og du kan derfor få brug for at tage tøj af og på i løbet af dagen. Medbring også gode vandrestøvler, hvis du vil vandre i de skotske bjerge.
  • I Skotland kan det være nyttigt at medbringe lidt ”nød-mad” i bilen, såsom brød og kiks. Nogle steder er der nemlig langt til butikker og spisesteder. Der er en grund til, at man ofte ender foran en tallerken med fish and chips.
  • På rejsen langs de tyske motorveje, er det ligeledes en god ting at medbringe mad og drikke i bilen. Der er naturligvis både tankstationer og fastfood-restauranter langs vejen, men de almindelige supermarkeder så vi ikke noget til.
  • Omkring Hamburg er det tilsyneladende ikke usædvanligt med køer. Sørg for, at jeres tidsmargin ikke er alt for stram!
  • Omkring byerne i Storbritannien kan du ofte parkere billigt (eller gratis) på en såkaldt “Park & ​​Ride”-P-plads, og det er helt enkelt at tage bussen ind til centrum.

Bogtips, hvis du ønsker at rejse i Harry Potters fodspor: “Harry Potter – Magical Places from the Films” skrevet af Jody Revenson. På internettet er der også en del tips og materialer.

Gik du glip af rejsens første del? Læs indlægget: På Harry Potter-rejse i Storbritannien – del 1

Har du fået lyst til at rejse med bilen over til Storbritannien og selv tage på udflugt i Harry Potters fodspor eller begive dig ud på nogle af de mange andre fantastiske oplevelser, der venter? Se flere muligheder på stenaline.dk!